Home / Treinen / Thalys optimistisch ondanks zwaar boekverlies in 2020

Thalys optimistisch ondanks zwaar boekverlies in 2020

Thalys optimistisch ondanks zwaar boekverlies in 2020

Thalys heeft woensdag een boekverlies over 2020 bekendgemaakt van ruim 137 miljoen euro. CEO Bertrand Gosselin is tegenover Zakenreis niettemin optimistisch. “Er is een leven ná de pandemie.”

Vorig jaar stapten 2,5 miljoen mensen aan boord bij de hogesnelheidstrein: een daling van 70 procent ten opzichte van 2019. Vooral zakenreizigers bleven weg. De omzet daalde met eenzelfde percentage naar 165 miljoen euro en er kwam een nettoverlies in de boeken van 137,7 miljoen euro.

“We zitten nu middenin een crisis, met een gekelderde vraag en reizigers die moeten voldoen aan veel voorschriften. Maar er is straks ook weer leven ná de pandemie en dat zal veel weg hebben van de tijd die we gewend waren,” zegt Gosselin (foto links) per videoverbinding vanuit Parijs.

De CEO geeft een voorbeeld van de impact. De Thalys-verbinding van Amsterdam via Schiphol en Rotterdam naar Parijs was voorheen een van de beste in het netwerk. De negen treinen per dag hadden in 2019 een bezettingsgraad van gemiddeld 90 procent. Vooral voor zakelijke reizigers was Thalys, die de afstand op de route in iets meer dan drie uur overbrugt, erg aantrekkelijk. Momenteel rijdt op het traject nog maar één trein per dag (op sommige dagen twee) en die is ook nog eens voor de helft of meer leeg.

Ingreep
Thalys greep vorig jaar fors in, kromp de dienstregeling en reorganiseerde, zonder ontslagen door te voeren. Van de 650 personeelsleden kregen er 100 een andere functie. Het spoorbedrijf ontving, net als duizenden andere bedrijven, loonsubsidie in de vier landen (Nederland, België, Frankrijk en Duitsland) waar de trein rijdt.

Om de operatie draaiende te houden moet er meer gebeuren, erkent Gosselin. “Thalys beschikte ultimo 2020 nog over een positieve cashflow, maar we verwachten in april 2021 in de rode cijfers terecht te komen. Daarom zullen we voor het eerst een beroep moeten doen op externe financiering. We zijn in gesprek met banken om een krediet te regelen van rond de 100 miljoen euro.”

Bertrand Gosselin wil vooral vooruitkijken: “We blijven ervan overtuigd dat het internationale vervoer per hogesnelheidstrein in Europa een  aanzienlijk groei- en ontwikkelingspotentieel heeft. De trein heeft een mooie toekomst voor zich als betrouwbaar en milieuvriendelijk vervoermiddel.”

De geplande fusie met Eurostar, die verbindingen onderhoudt tussen Londen, Parijs, Brussel en Amsterdam, staat nog steeds op de rol, al wordt het wel later dan de eerder geplande 2021. Gosselin is er niettemin van overtuigd dat de twee bedrijven op termijn alsnog samen zullen gaan.

Foto © Thalys

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…