Home / Treinen / Thalys naar Charles de Gaulle

Thalys naar Charles de Gaulle

Thalys naar Charles de Gaulle

Thalys begint in 2019 een lijn Amsterdam – Parijs Charles de Gaulle (CDG) via Schiphol. Topvrouw Agnès Ogier zegt tegen Zakenreis dat Thalys zo een brug zal vormen tussen de twee luchthavens. Ze verwacht ook veel zakelijk verkeer voor bedrijven nabij CDG.

In april volgend jaar begint de nieuwe dienstregeling van de hogesnelheidstrein met een nieuwe verbinding, twee keer per dag, naar Charles de Gaulle. Deze trein rijdt daarna door naar eindstation Marne la Vallée, waar Eurodisney is gevestigd. De reistijd tussen Amsterdam en CDG zal ongeveer drie uur en twintig minuten bedragen. Van Schiphol naar CDG is het drie uur.

Thalys heeft nu een marktaandeel van zeventig procent op het verkeer (trein- en vliegverbindingen) tussen Amsterdam en Parijs, rekent Agnès Ogier voor, een percentage dat nog kan stijgen, denkt zij.

De huidige frequentie van veertien Thalys-treinen van Amsterdam naar Brussel, via Schiphol en Rotterdam Centraal blijft gehandhaafd. Tien treinen rijden nu door naar Gare du Nord in Parijs. Volgend jaar rijden er ook twee treinen door naar CDG en Marne la Vallée; twee treinen keren in Brussel. In totaal zijn er dan twaalf treinen per dag tussen Amsterdam en Parijs, vice versa.

Hoge vraag
Thalys heeft een hoge bezettingsgraad en draait vrijwel op maximale capaciteit. De enige bestemming in het netwerk die minder loopt is Lille. Tegelijkertijd met het begin van de nieuwe dienstregeling in 2019 doet de vervoerder daarom Lille niet meer aan.

Dit besluit is mede genomen om treinstellen vrij te maken voor de nieuwe routes, legt Ogier uit. Want terwijl de vraag naar stoelen stijgt – Thalys vervoerde vorig jaar voor het eerst meer dan zeven miljoen passagiers – is er een gebrek aan materieel. Thalys is weliswaar een winstgevend bedrijf, zegt Ogier, maar investeringen in nieuwe treinen staan voorlopig niet op de agenda.

Indien de route vanuit Nederland naar CDG een succes wordt, overweegt Thalys de frequentie te verhogen. De lijn biedt reizigers die verder willen met de trein naar het zuiden van Frankrijk, Italië of Frankrijk ook een voordeel: ze hoeven voor een deel van de routes niet meer de omslachtige overstap te maken in Parijs, van het ene naar het andere station. Marne la Vallée kent ook aansluitingen op het Franse TGV-netwerk.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….