Home / Treinen / TEE 2.0 staat op de rol

TEE 2.0 staat op de rol

TEE 2.0 staat op de rol

De EU wil de Trans Europ Express (TEE) na 25 jaar nieuw leven inblazen, als combinatie van hogesnelheids- en nachttreinen. De lidstaten grijpen de pandemie aan om het spoor te promoten en “op die manier bij te dragen aan het halen van de klimaatdoelen.”

“Hoewel we door de coronacrisis maar beperkt op reis kunnen, vraagt de Europese Unie aandacht voor het belang van goede treinverbindingen,” aldus de lidstaten in een gezamenlijke verklaring, op de eerste dag, maandag, van het Europese Jaar van het Spoor.’ Het Duitse initiatief Trans Europ Express 2.0 zou hierbij “een belangrijke rol” kunnen spelen, zegt de EU.

De TEE was een omvangrijk netwerk van eersteklas treinen, voor zakelijk en recreatief verkeer, bedacht in 1957 door F.Q. den Hollander, de toenmalige president-directeur van NS. Op het hoogtepunt van de operatie, in de jaren zeventig, waren er 45 treinverbindingen die 130 steden aandeden in West-, Noord-, Midden- en Zuid-Europa. In de  jaren tachtig kwam de klad erin door de sterke groei van het luchtverkeer en in 1995 was het afgelopen en werd de TEE opgeheven.

Vergroening
Door de roep om ‘vergroening’ van het personenverkeer in Europa (meer spoor- in plaats van lucht- en wegvervoer) is de TEE weer in beeld. De EU spreekt nu over “een internationaal spoornetwerk dat Europese steden moet gaan verbinden met een combinatie van hogesnelheidstreinen en nachttreinen.”

Voor Nederland liggen snellere treinverbindingen naar Berlijn, Frankfurt, Brussel, Parijs, Barcelona, Londen en Kopenhagen op tafel. De crux van het Duitse plan is dat er hoofdzakelijk wordt uitgegaan van de bestaande infrastructuur.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) zegt in een verklaring: “Reizen met de trein is duurzaam en comfortabel. Het is belangrijk dat we in Europa samenwerken om internationale treinreizen makkelijker te maken voor reizigers. Voor elke bestemming tot 700 kilometer zou de trein een betaalbaar en groen alternatief moeten zijn.”

Van Veldhoven (op de foto boven) vervolgt: “ We hebben de afgelopen vier jaar  belangrijke stappen gezet: er rijdt een rechtstreekse trein naar Londen, de nachttrein naar Wenen staat in de startblokken en de intercity naar Berlijn doet er vanaf 2024 een half uur korter over, maar het is belangrijk dat er nog meer verbeteringen worden gerealiseerd.”

Foto © Rijksoverheid

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….