Home / Treinen / Strengere regels in Thalys

Strengere regels in Thalys

Strengere regels in Thalys

Thalys voert per 8 augustus strengere gezondheidsmaatregelen in voor treinen uit Nederland. Dit zegt een woordvoerder tegen Zakenreis. Het mondkapje was al verplicht en daar komt het tonen van een geldig Europees digitaal coronacertificaat bij om aan boord te kunnen stappen.

Het internationale treinverkeer heeft al bijna anderhalf zwaar te lijden gehad onder de coronacrisis. Nu is er wel – voorzichtig – sprake van herstel. Zakenreis stapte op de Thalys naar Brussel, die op de heen en terugreis aardig was gevuld.

Op het eerste gezicht is er niet veel aan de hand voor wie in Rotterdam de hogesnelheidstrein zuidwaarts neemt. Behalve de mondkapjesplicht is er weinig veranderd in vergelijking met de situatie vóór de pandemie. Officieel eist België van alle reizigers uit Nederland een digitaal corona-certificaat, met bewijs van vaccinatie, een recente PCR-test of een bewijs van immuniteit door een eerdere besmetting.

Maar waar is de controle hierop? Op het moment dat wij reizen is deze er nog niet, maar de woordvoerder verzekert dat ‘verstrenging’ zoals de Vlamingen dat noemen, er aan zit te komen. “Dat besluit is genomen om te voldoen aan de nieuwe toelatingseisen van verschillende landen die Thalys verbindt. De veiligheid, het welzijn en de gezondheid van onze reizigers en ons personeel staan bij ons centraal,” aldus de woordvoerder. “De geldigheid van het coronacertificaat kan worden gecontroleerd door het personeel van Thalys en/of door de plaatselijke autoriteiten. Ongeldige certificaten kunnen leiden tot boetes en weigering van toegang tot het grondgebied.”

Geen Premium meer
Aan boord van de hogesnelheidstrein is ook het een en ander veranderd, in vergelijking met pre-corona. Zo is het restauratierijtuig,  ingeklemd tussen de eerste en tweede klas, permanent dicht. De service is sinds vorig jaar opgeschort, “naar aanleiding van de nooit eerder geziene situatie omtrent de coronacrisis,” zo zegt het bedrijf op Thalysnet, de wifiverbinding aan boord.

En de catering in Premium, de eerste klas, waar reizigers voorheen eten en drinken kregen aangeboden op hun zitplaats, bestaat sinds het begin van de pandemie niet meer. Daarom verkoopt Thalys deze stoelen voorlopig niet meer. “Je kan nu tickets in de Comfortklasse boeken, dat is eerste klasse zonder catering,” zegt de woordvoerder. Op onze reis blijkt de Premium/Comfort klasse toch goed bezet. De vervoerder is van plan om vanaf september opnieuw Premium aan te bieden (met catering) en ook de bar te heropenen.

Negatief puntje vanuit Nederland is de route, die niet langer via Brussels Airport loopt. Hoewel het traject via Zaventem nauwelijks langer is dan direct van Antwerpen naar Brussel Zuid (Midi), was dit wel een extra stop met extra oponthoud en is daarom opgeheven. Wie nu met de Thalys naar de Brusselse luchthaven wil, moet op Midi een andere trein nemen. Goede verbinding, zo blijkt, maar niet ideaal.

Lounge
De business class lounge op Brussel-Zuid is weliswaar sinds 14 juni na lange tijd weer open, maar nu vrijwel leeg. Het enige dat de eventuele bezoekers er momenteel trouwens kunnen krijgen, is naast een zit- en werkplaats, koffie & thee en koekjes. De andere food & beverage van weleer is opgeschort.

De dienstdoende manager zegt dat het aantal bezoekers over de gehele linie fors lager ligt dan voorheen, vooral omdat de zakenreizigers niet meer op de trein stappen. “Maar het wordt beter, we verwachten dat ze weer komen. In september gaan we terug naar een service met sandwiches en ander eten.”

De woordvoerder zegt dat over de gehele linie het aantal passagiers bij Thalys weer stijgende is. Vervoerde het bedrijf in juni gemiddeld 3.000 reizigers per dag, in juli steeg dit naar 5.000. Het aantal zakenreizigers ligt nog steeds lager dan de 50 procent van voorheen en kwam in juni uit op 41 procent. “We gaan er van uit dat deze positieve ontwikkeling zich de komende maanden zal voortzetten.”

Illustratie © Thalys

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…