Home / Treinen / ‘Stoomtrein’ maakt comeback

‘Stoomtrein’ maakt comeback

‘Stoomtrein’ maakt comeback

In het Verenigd Koninkrijk zullen in 2022 milieuvriendelijke treinen rijden, op waterstof, met stoom als enige vorm van uitstoot. Dit heeft de Franse treinenbouwer Alstom, die in het project samen met railvervoerder Eversholt, bekendgemaakt.

Breeze noemen de twee partners de trein. In de UK rijden veel treinen nog op zeer vervuilende diesel. Eerdere plannen om veel meer spoortrajecten te elektrificeren zijn vastgelopen op de hoge kosten aan zowel de infrastructuur als nieuw rollend materiaal. Het grote voordeel van de hydrotrein, zegt Alstom, is dat nieuwe treinen niet nodig zijn. Dieseltreinen kunnen volgens de fabrikant eenvoudig worden omgebouwd, met veel lagere kosten dan nieuwbouw. Bij Eversholt zullen honderd dieseltreinen als basis dienen voor Breezes.

Niet klimaatneutraal
Waterstof als brandstof leidt ertoe dat de directe uitstoot van broeikasgassen door de treinen tot vrijwel nul teruggaat. Dit betekent niet dat de treinen klimaatneutraal zijn. Waterstof (H2) is een gas en bestaat als los element niet in de natuur. Het moet eerst in een fabriek worden opgewekt uit water (H2O) en dat kost elektriciteit en leidt dor het gebruik van fossiele brandstof tot uitstoot van broeikasgas. De vloeibaar gemaakte H2 is vervolgens de basis voor een brandstofcel waar voertuigen zich op kunnen voortbewegen.

Met de snelle opkomst van alternatieve energiebronnen (zon, wind, waterkracht, getijden), ook om energiecentrales te stoken, neemt de uitstoot van broeikasgas af en daarmee wordt het fabriceren van waterstof steeds ‘groener.’

De stoomlocomotieven uit de negentiende eeuw gebruikten stoom bij de voortstuwing, maar stookten fossiele brandstof (meestal steenkool) aan boord om het water tot een kookpunt te brengen. De uitstoot van broeikasgas was daarom groot.

De techniek van een trein op waterstof heeft zich inmiddels bewezen. In Noord-Duitsland rijdt sinds september 2018 de eerste hydrotrein, op een lokale lijn, eveneens gebouwd door Alstom.  De Coradia iLint bij Bremerhaven bereikt een topsnelheid van 140 km p/u. De treinen in de UK zullen een vergelijkbaar systeem gebruiken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…