Home / Treinen / ‘Stoomtrein’ maakt comeback

‘Stoomtrein’ maakt comeback

‘Stoomtrein’ maakt comeback

In het Verenigd Koninkrijk zullen in 2022 milieuvriendelijke treinen rijden, op waterstof, met stoom als enige vorm van uitstoot. Dit heeft de Franse treinenbouwer Alstom, die in het project samen met railvervoerder Eversholt, bekendgemaakt.

Breeze noemen de twee partners de trein. In de UK rijden veel treinen nog op zeer vervuilende diesel. Eerdere plannen om veel meer spoortrajecten te elektrificeren zijn vastgelopen op de hoge kosten aan zowel de infrastructuur als nieuw rollend materiaal. Het grote voordeel van de hydrotrein, zegt Alstom, is dat nieuwe treinen niet nodig zijn. Dieseltreinen kunnen volgens de fabrikant eenvoudig worden omgebouwd, met veel lagere kosten dan nieuwbouw. Bij Eversholt zullen honderd dieseltreinen als basis dienen voor Breezes.

Niet klimaatneutraal
Waterstof als brandstof leidt ertoe dat de directe uitstoot van broeikasgassen door de treinen tot vrijwel nul teruggaat. Dit betekent niet dat de treinen klimaatneutraal zijn. Waterstof (H2) is een gas en bestaat als los element niet in de natuur. Het moet eerst in een fabriek worden opgewekt uit water (H2O) en dat kost elektriciteit en leidt dor het gebruik van fossiele brandstof tot uitstoot van broeikasgas. De vloeibaar gemaakte H2 is vervolgens de basis voor een brandstofcel waar voertuigen zich op kunnen voortbewegen.

Met de snelle opkomst van alternatieve energiebronnen (zon, wind, waterkracht, getijden), ook om energiecentrales te stoken, neemt de uitstoot van broeikasgas af en daarmee wordt het fabriceren van waterstof steeds ‘groener.’

De stoomlocomotieven uit de negentiende eeuw gebruikten stoom bij de voortstuwing, maar stookten fossiele brandstof (meestal steenkool) aan boord om het water tot een kookpunt te brengen. De uitstoot van broeikasgas was daarom groot.

De techniek van een trein op waterstof heeft zich inmiddels bewezen. In Noord-Duitsland rijdt sinds september 2018 de eerste hydrotrein, op een lokale lijn, eveneens gebouwd door Alstom.  De Coradia iLint bij Bremerhaven bereikt een topsnelheid van 140 km p/u. De treinen in de UK zullen een vergelijkbaar systeem gebruiken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…

Boeing en FAA onder vuur

Boeing en FAA onder vuur

19/03/2019

Terwijl het bewijs groeit dat de crashes van twee Boeing 737 MAX’s dezelfde oorzaak hadden, komen zowel de fabrikant als de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onder vuur te liggen. Mogelijk kreeg…

Belang ABP in Zaventem

Belang ABP in Zaventem

19/03/2019

Het Nederlandse Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds wordt voor 16,8 procent eigenaar van Brussels Airport (Zaventem), nadat de Australische investeringsgroep Macquarie haar belang te koop had aangeboden. ‘Afronding van de transactie vindt…