Home / Treinen / ‘Stoomtrein’ maakt comeback

‘Stoomtrein’ maakt comeback

‘Stoomtrein’ maakt comeback

In het Verenigd Koninkrijk zullen in 2022 milieuvriendelijke treinen rijden, op waterstof, met stoom als enige vorm van uitstoot. Dit heeft de Franse treinenbouwer Alstom, die in het project samen met railvervoerder Eversholt, bekendgemaakt.

Breeze noemen de twee partners de trein. In de UK rijden veel treinen nog op zeer vervuilende diesel. Eerdere plannen om veel meer spoortrajecten te elektrificeren zijn vastgelopen op de hoge kosten aan zowel de infrastructuur als nieuw rollend materiaal. Het grote voordeel van de hydrotrein, zegt Alstom, is dat nieuwe treinen niet nodig zijn. Dieseltreinen kunnen volgens de fabrikant eenvoudig worden omgebouwd, met veel lagere kosten dan nieuwbouw. Bij Eversholt zullen honderd dieseltreinen als basis dienen voor Breezes.

Niet klimaatneutraal
Waterstof als brandstof leidt ertoe dat de directe uitstoot van broeikasgassen door de treinen tot vrijwel nul teruggaat. Dit betekent niet dat de treinen klimaatneutraal zijn. Waterstof (H2) is een gas en bestaat als los element niet in de natuur. Het moet eerst in een fabriek worden opgewekt uit water (H2O) en dat kost elektriciteit en leidt dor het gebruik van fossiele brandstof tot uitstoot van broeikasgas. De vloeibaar gemaakte H2 is vervolgens de basis voor een brandstofcel waar voertuigen zich op kunnen voortbewegen.

Met de snelle opkomst van alternatieve energiebronnen (zon, wind, waterkracht, getijden), ook om energiecentrales te stoken, neemt de uitstoot van broeikasgas af en daarmee wordt het fabriceren van waterstof steeds ‘groener.’

De stoomlocomotieven uit de negentiende eeuw gebruikten stoom bij de voortstuwing, maar stookten fossiele brandstof (meestal steenkool) aan boord om het water tot een kookpunt te brengen. De uitstoot van broeikasgas was daarom groot.

De techniek van een trein op waterstof heeft zich inmiddels bewezen. In Noord-Duitsland rijdt sinds september 2018 de eerste hydrotrein, op een lokale lijn, eveneens gebouwd door Alstom.  De Coradia iLint bij Bremerhaven bereikt een topsnelheid van 140 km p/u. De treinen in de UK zullen een vergelijkbaar systeem gebruiken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Boeing 777-9

Eerste vlucht Boeing 777-9

27/01/2020

Een Boeing 777-9 heeft zondag een eerste testvlucht afgelegd, nabij Seattle. De Amerikaanse fabrikant, die de vlucht van het nieuwe vliegtuig enkele malen uitstelde, zegt ‘tevreden’ te zijn over de…

KLM: mondkapjes naar China

KLM: mondkapjes naar China

27/01/2020

KLM voorziet de crew op vluchten naar China sinds enkele dagen van mondkapjes, in verband met het daar heersende coronavirus. Dit zegt een woordvoerder tegen Zakenreis. Het dragen van de…

Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…