Home / Treinen / ‘Stoomtrein’ maakt comeback

‘Stoomtrein’ maakt comeback

‘Stoomtrein’ maakt comeback

In het Verenigd Koninkrijk zullen in 2022 milieuvriendelijke treinen rijden, op waterstof, met stoom als enige vorm van uitstoot. Dit heeft de Franse treinenbouwer Alstom, die in het project samen met railvervoerder Eversholt, bekendgemaakt.

Breeze noemen de twee partners de trein. In de UK rijden veel treinen nog op zeer vervuilende diesel. Eerdere plannen om veel meer spoortrajecten te elektrificeren zijn vastgelopen op de hoge kosten aan zowel de infrastructuur als nieuw rollend materiaal. Het grote voordeel van de hydrotrein, zegt Alstom, is dat nieuwe treinen niet nodig zijn. Dieseltreinen kunnen volgens de fabrikant eenvoudig worden omgebouwd, met veel lagere kosten dan nieuwbouw. Bij Eversholt zullen honderd dieseltreinen als basis dienen voor Breezes.

Niet klimaatneutraal
Waterstof als brandstof leidt ertoe dat de directe uitstoot van broeikasgassen door de treinen tot vrijwel nul teruggaat. Dit betekent niet dat de treinen klimaatneutraal zijn. Waterstof (H2) is een gas en bestaat als los element niet in de natuur. Het moet eerst in een fabriek worden opgewekt uit water (H2O) en dat kost elektriciteit en leidt dor het gebruik van fossiele brandstof tot uitstoot van broeikasgas. De vloeibaar gemaakte H2 is vervolgens de basis voor een brandstofcel waar voertuigen zich op kunnen voortbewegen.

Met de snelle opkomst van alternatieve energiebronnen (zon, wind, waterkracht, getijden), ook om energiecentrales te stoken, neemt de uitstoot van broeikasgas af en daarmee wordt het fabriceren van waterstof steeds ‘groener.’

De stoomlocomotieven uit de negentiende eeuw gebruikten stoom bij de voortstuwing, maar stookten fossiele brandstof (meestal steenkool) aan boord om het water tot een kookpunt te brengen. De uitstoot van broeikasgas was daarom groot.

De techniek van een trein op waterstof heeft zich inmiddels bewezen. In Noord-Duitsland rijdt sinds september 2018 de eerste hydrotrein, op een lokale lijn, eveneens gebouwd door Alstom.  De Coradia iLint bij Bremerhaven bereikt een topsnelheid van 140 km p/u. De treinen in de UK zullen een vergelijkbaar systeem gebruiken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qantas test ultra long haul

Qantas test ultra long haul

23/08/2019

Qantas test de komende maanden twee ultra long haul nonstop vluchten, tussen New York en Sydney en tussen Londen en Sydney, met nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners. De Australische carrier wil…

KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…

Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…