Home / Treinen / Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

De Eurostar en de Eurotunnel Shuttle kunnen na maart 2019, wanneer de Brexit een feit is, mogelijk niet meer rijden als er geen deal komt tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie over de regelgeving.

Uit de laatste documenten (contingency papers) die de Britse regering bekend heeft gemaakt blijkt dat grensoverschrijdende vervoerders, zoals Eurostar en de Eurotunnel Shuttle (voor vervoer van personenauto’s en vrachtwagens) nieuwe licenties moeten aanvragen.

Op regeringsniveau zijn Londen en Brussel er tijdens onderhandelingen over de voorwaarden van de Brexit, op alle terreinen, nog altijd niet uit. Bij een ‘zachte Brexit’ zou veel regelgeving van nu overeind blijven, bij een ‘harde Brexit’ veel minder.

Doemscenario
Het doemscenario is ‘no deal’. In dat geval zouden alle bedrijven en instellingen die banden hebben met elkaar aan weerszijden van Het Kanaal nieuwe contracten moeten afsluiten.

No deal betekent voor het spoor dat er mogelijk voor onbepaalde tijd geen treinen van beide operators kunnen rijden, via de Kanaaltunnel tussen Groot-Brittannië aan de ene kant en Frankrijk, België en Nederland aan de andere kant. Dominique Raab, de Britse Minister van Vertrek uit de Europese Unie, zegt met alle scenario’s rekening te houden.

De belangrijkste wegverbinding naar de tunnel, die aan Britse kant eindigt bij Folkestone, zou bij een no deal om middernacht van 29 op 30 maart 2019, dicht kunnen gaan. De Britten houden  oefeningen om te kijken of alle vrachtwagens in dat geval kunnen worden geparkeerd op de snelweg bij de ingang van de tunnel.

Bij een ‘no-deal’ staat het Verenigd Koninkrijk veel meer problemen te wachten. Voor de reissector zou onder meer het luchtverkeer in gevaar komen, omdat de licenties van airlines niet meer geldig zijn.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qantas test ultra long haul

Qantas test ultra long haul

23/08/2019

Qantas test de komende maanden twee ultra long haul nonstop vluchten, tussen New York en Sydney en tussen Londen en Sydney, met nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners. De Australische carrier wil…

KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…

Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…