Home / Treinen / Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

De Eurostar en de Eurotunnel Shuttle kunnen na maart 2019, wanneer de Brexit een feit is, mogelijk niet meer rijden als er geen deal komt tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie over de regelgeving.

Uit de laatste documenten (contingency papers) die de Britse regering bekend heeft gemaakt blijkt dat grensoverschrijdende vervoerders, zoals Eurostar en de Eurotunnel Shuttle (voor vervoer van personenauto’s en vrachtwagens) nieuwe licenties moeten aanvragen.

Op regeringsniveau zijn Londen en Brussel er tijdens onderhandelingen over de voorwaarden van de Brexit, op alle terreinen, nog altijd niet uit. Bij een ‘zachte Brexit’ zou veel regelgeving van nu overeind blijven, bij een ‘harde Brexit’ veel minder.

Doemscenario
Het doemscenario is ‘no deal’. In dat geval zouden alle bedrijven en instellingen die banden hebben met elkaar aan weerszijden van Het Kanaal nieuwe contracten moeten afsluiten.

No deal betekent voor het spoor dat er mogelijk voor onbepaalde tijd geen treinen van beide operators kunnen rijden, via de Kanaaltunnel tussen Groot-Brittannië aan de ene kant en Frankrijk, België en Nederland aan de andere kant. Dominique Raab, de Britse Minister van Vertrek uit de Europese Unie, zegt met alle scenario’s rekening te houden.

De belangrijkste wegverbinding naar de tunnel, die aan Britse kant eindigt bij Folkestone, zou bij een no deal om middernacht van 29 op 30 maart 2019, dicht kunnen gaan. De Britten houden  oefeningen om te kijken of alle vrachtwagens in dat geval kunnen worden geparkeerd op de snelweg bij de ingang van de tunnel.

Bij een ‘no-deal’ staat het Verenigd Koninkrijk veel meer problemen te wachten. Voor de reissector zou onder meer het luchtverkeer in gevaar komen, omdat de licenties van airlines niet meer geldig zijn.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…

GBT: know-before-you-go

GBT: know-before-you-go

08/07/2020

American Express GBT heeft Travel Vitals gelanceerd, een ‘dynamisch’ online platform met informatie over zakenreizen. De tool toont de huidige reisbeperkingen als gevolg van corona, voor specifieke locaties. American Express…