Home / Treinen / Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

De Eurostar en de Eurotunnel Shuttle kunnen na maart 2019, wanneer de Brexit een feit is, mogelijk niet meer rijden als er geen deal komt tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie over de regelgeving.

Uit de laatste documenten (contingency papers) die de Britse regering bekend heeft gemaakt blijkt dat grensoverschrijdende vervoerders, zoals Eurostar en de Eurotunnel Shuttle (voor vervoer van personenauto’s en vrachtwagens) nieuwe licenties moeten aanvragen.

Op regeringsniveau zijn Londen en Brussel er tijdens onderhandelingen over de voorwaarden van de Brexit, op alle terreinen, nog altijd niet uit. Bij een ‘zachte Brexit’ zou veel regelgeving van nu overeind blijven, bij een ‘harde Brexit’ veel minder.

Doemscenario
Het doemscenario is ‘no deal’. In dat geval zouden alle bedrijven en instellingen die banden hebben met elkaar aan weerszijden van Het Kanaal nieuwe contracten moeten afsluiten.

No deal betekent voor het spoor dat er mogelijk voor onbepaalde tijd geen treinen van beide operators kunnen rijden, via de Kanaaltunnel tussen Groot-Brittannië aan de ene kant en Frankrijk, België en Nederland aan de andere kant. Dominique Raab, de Britse Minister van Vertrek uit de Europese Unie, zegt met alle scenario’s rekening te houden.

De belangrijkste wegverbinding naar de tunnel, die aan Britse kant eindigt bij Folkestone, zou bij een no deal om middernacht van 29 op 30 maart 2019, dicht kunnen gaan. De Britten houden  oefeningen om te kijken of alle vrachtwagens in dat geval kunnen worden geparkeerd op de snelweg bij de ingang van de tunnel.

Bij een ‘no-deal’ staat het Verenigd Koninkrijk veel meer problemen te wachten. Voor de reissector zou onder meer het luchtverkeer in gevaar komen, omdat de licenties van airlines niet meer geldig zijn.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Grote daling CO2 in Europa

Grote daling CO2 in Europa

28/01/2021

De CO2-uitstoot door het luchtverkeer was vorig jaar in Europese landen 57 procent lager dan in 2019. Dit blijkt uit cijfers van Eurocontrol. Nederland zat met min 41,2 procent onder…

Dialoog Rutte met de ANVR

Dialoog Rutte met de ANVR

27/01/2021

De ANVR gaat donderdag in gesprek met demissionair premier Mark Rutte over het steunpakket voor de reissector. Ook TUI zal bij de ontmoeting aanwezig zijn. ANVR-voorzitter Frank Oostdam en TUI-directeur…

MAA: minder hinder vereist

MAA: minder hinder vereist

27/01/2021

Maastricht Aachen Airport (MAA) kan tot 2030 groeien, mits de geluidshinder afneemt. Dit adviseert Pieter van Geel in een rapport, waarin ‘de effecten van corona’ op de marktvraag niet zijn…

SAF blijft speerpunt KLM

SAF blijft speerpunt KLM

26/01/2021

KLM blijft inzetten op het gebruik van niet-fossiele brandstoffen en heeft het bestaande programma omgedoopt tot Corporate SAF (sustainable aviation fuel). “Juist in deze crisistijd,” zegt Harm Kreulen, directeur KLM…

Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…