Home / Treinen / Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

De Eurostar en de Eurotunnel Shuttle kunnen na maart 2019, wanneer de Brexit een feit is, mogelijk niet meer rijden als er geen deal komt tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie over de regelgeving.

Uit de laatste documenten (contingency papers) die de Britse regering bekend heeft gemaakt blijkt dat grensoverschrijdende vervoerders, zoals Eurostar en de Eurotunnel Shuttle (voor vervoer van personenauto’s en vrachtwagens) nieuwe licenties moeten aanvragen.

Op regeringsniveau zijn Londen en Brussel er tijdens onderhandelingen over de voorwaarden van de Brexit, op alle terreinen, nog altijd niet uit. Bij een ‘zachte Brexit’ zou veel regelgeving van nu overeind blijven, bij een ‘harde Brexit’ veel minder.

Doemscenario
Het doemscenario is ‘no deal’. In dat geval zouden alle bedrijven en instellingen die banden hebben met elkaar aan weerszijden van Het Kanaal nieuwe contracten moeten afsluiten.

No deal betekent voor het spoor dat er mogelijk voor onbepaalde tijd geen treinen van beide operators kunnen rijden, via de Kanaaltunnel tussen Groot-Brittannië aan de ene kant en Frankrijk, België en Nederland aan de andere kant. Dominique Raab, de Britse Minister van Vertrek uit de Europese Unie, zegt met alle scenario’s rekening te houden.

De belangrijkste wegverbinding naar de tunnel, die aan Britse kant eindigt bij Folkestone, zou bij een no deal om middernacht van 29 op 30 maart 2019, dicht kunnen gaan. De Britten houden  oefeningen om te kijken of alle vrachtwagens in dat geval kunnen worden geparkeerd op de snelweg bij de ingang van de tunnel.

Bij een ‘no-deal’ staat het Verenigd Koninkrijk veel meer problemen te wachten. Voor de reissector zou onder meer het luchtverkeer in gevaar komen, omdat de licenties van airlines niet meer geldig zijn.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…