Home / Treinen / Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

Rijden de treinen naar de UK nog wel bij ‘no deal’ Brexit?

De Eurostar en de Eurotunnel Shuttle kunnen na maart 2019, wanneer de Brexit een feit is, mogelijk niet meer rijden als er geen deal komt tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie over de regelgeving.

Uit de laatste documenten (contingency papers) die de Britse regering bekend heeft gemaakt blijkt dat grensoverschrijdende vervoerders, zoals Eurostar en de Eurotunnel Shuttle (voor vervoer van personenauto’s en vrachtwagens) nieuwe licenties moeten aanvragen.

Op regeringsniveau zijn Londen en Brussel er tijdens onderhandelingen over de voorwaarden van de Brexit, op alle terreinen, nog altijd niet uit. Bij een ‘zachte Brexit’ zou veel regelgeving van nu overeind blijven, bij een ‘harde Brexit’ veel minder.

Doemscenario
Het doemscenario is ‘no deal’. In dat geval zouden alle bedrijven en instellingen die banden hebben met elkaar aan weerszijden van Het Kanaal nieuwe contracten moeten afsluiten.

No deal betekent voor het spoor dat er mogelijk voor onbepaalde tijd geen treinen van beide operators kunnen rijden, via de Kanaaltunnel tussen Groot-Brittannië aan de ene kant en Frankrijk, België en Nederland aan de andere kant. Dominique Raab, de Britse Minister van Vertrek uit de Europese Unie, zegt met alle scenario’s rekening te houden.

De belangrijkste wegverbinding naar de tunnel, die aan Britse kant eindigt bij Folkestone, zou bij een no deal om middernacht van 29 op 30 maart 2019, dicht kunnen gaan. De Britten houden  oefeningen om te kijken of alle vrachtwagens in dat geval kunnen worden geparkeerd op de snelweg bij de ingang van de tunnel.

Bij een ‘no-deal’ staat het Verenigd Koninkrijk veel meer problemen te wachten. Voor de reissector zou onder meer het luchtverkeer in gevaar komen, omdat de licenties van airlines niet meer geldig zijn.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Winstwaarschuwing Ryanair

Winstwaarschuwing Ryanair

18/01/2019

Ryanair heeft vandaag de tweede winstwaarschuwing in vier maanden tijd afgegeven. De winst van het boekjaar, dat afloopt op 31 maart, valt nu naar verwachting 100 miljoen euro lager uit….

Nieuw plan voor Lelystad

Nieuw plan voor Lelystad

17/01/2019

Lelystad Airport zal in de eerste fase na opening, gepland in 2020, vooral een overloopluchthaven voor Schiphol worden, maar niet exclusief, zo staat in een brief van minister Cora van…

Norwegian krimpt in

Norwegian krimpt in

17/01/2019

Norwegian Air vermindert het aantal routes met de Boeing 737 als onderdeel van een ‘ingrijpende heroverweging’ van haar operatie. Dit is door de airline uit Oslo bekendgemaakt. Vier Europese bases…

Koppen gerold bij CWT

Koppen gerold bij CWT

16/01/2019

Carlson Wagonlit Travel (CWT) heeft vijf hoge managers in Europa aan de kant gezet, onder wie de MD voor de Benelux, Olivier Chateau. De vijf hebben CWT inmiddels ‘verlaten’ zegt…