Home / Treinen / Reizen zonder saldo bij NS

Reizen zonder saldo bij NS

Reizen zonder saldo bij NS

NS heeft na een proefperiode vandaag het reizen op een kaart zonder saldo ingevoerd. Met NS Flex betaalt de klant achteraf voor de gemaakte reizen. Het spoorbedrijf verwacht desgevraagd dat ‘Flex’ de nieuwe standaard zal worden.

Tjalling Smit, directeur Commercie & Ontwikkeling bij NS, maakte het plan voor NS Flex vorig jaar al bekend in een vraaggesprek met Zakenreis. NS Flex werkt precies zoals de NS Business Card en is te gebruiken in alle openbaar vervoer van Nederland. De klant bestelt de kaart, waarbij zij/hij kan kiezen om tegen het volle tarief te reizen (voor wie niet zo vaak in het ov zit) of er een abonnement aan te koppelen.

Borg
Sinds de uitrol van het systeem met de ov-chipkaart, vanaf 2009, moesten reizigers een kaart aanschaffen, voor 7,50 euro en deze ‘laden.’ Om met de trein te kunnen reizen dient er altijd twintig euro op te staan als borg (voor lokaal vervoer is dit minder), terwijl daar bovenop voor de reis zelf een bedrag op de kaart moet staan.

Hoewel veel reizigers hebben gekozen voor automatisch opladen, via een koppeling aan hun bankrekening, bleven er bezwaren kleven aan het verplichte saldo. Met de NS Flex is dat nu verleden tijd.

‘Negentig procent van onze klanten heeft tijdens onderzoek aangegeven liever zonder saldo te willen reizen,’ zegt Hessel Koster, woordvoerder van NS, in een toelichting aan Zakenreis.

NS gooit introduceert daarom de Flex-kaart en draait daarmee in feite het hele systeem om. De kaart zonder saldo heeft namelijk zoveel voordelen ten opzicht van de oude ‘saldokaart’ dat de meeste klanten zullen overstappen, verwacht Koster. Achter de nieuwe kaart zit ook een andere techniek. Nu nog staat veel informatie op de kaart, als drager. De NS Flex-kaart is alleen nog een manier om de reiziger bij de poortjes of incheckpalen te identificeren. De informatie over reizen, abonnement en de kosten, staat op de computers van de beheerder van de ov-kaarten, Translink.

Tariefverschillen
Een vergelijking tussen de kaart leert dat er wel tariefverschillen zijn. Bij NS Flex kost het Dal abonnement, waarbij de reiziger buiten de spits om veertig procent korting krijgt, vijf euro per maand. Op de ‘gewone’ kaart op saldo kost dit veel gebruikte abonnement 4,17 euro per maand en op de NS Business Card 3,99.

Het prijsverschil is wat de reiziger moet betalen voor de flexibiliteit, legt Hessel Koster uit. Waar de oude kaart en de abonnementen nog een jaar geldig waren, is de Flex-kaart per maand aanpasbaar. ‘Wie een poos op vakantie gaat en de kaart niet gebruikt, kan hem ‘uitzetten’ en betaalt dan helemaal niets,’ aldus Koster.

De NS app krijgt bij NS Flex een belangrijker rol, want in de app kan de reiziger haar of zijn opties voortdurend aanpassen. Als het druk is in de trein bijvoorbeeld, kan een reiziger die al onderweg is alsnog besluiten eerste klas te gaan zitten. Die wijziging moet wel binnen een kwartier na vertrek in de app worden aangegeven.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
BCD versimpelt declaraties

BCD versimpelt declaraties

19/06/2019

BCD Travel zegt dat het maken en indienen van declaraties door zakenreizigers veel makkelijker zullen worden door nieuwe technologieën zoals ‘machine learning.’ In een rapport over opkomende technologie, onder de…

Big Brother is watching you

Big Brother is watching you

18/06/2019

Alle airlines die in Nederland opereren zijn voortaan verplicht om hun gegevens te delen met de passagiersinformatie eenheid (Pi-NL), een nieuwe instantie die valt onder het ministerie van Justitie &…

Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…