Home / Treinen / ProRail wil metro over bestaand spoor naar Schiphol

ProRail wil metro over bestaand spoor naar Schiphol

ProRail wil metro over bestaand spoor naar Schiphol

ProRail stelt voor de Noord-Zuidlijn door te trekken over bestaand spoor naar Schiphol. Dit zegt directeur Pier Eringa van de spoorinfrabeheerder in een interview met De Volkskrant.

De nieuwe metrolijn van Amsterdam-Noord via het centrum naar Amsterdam-Zuid staat gepland om in 2018 geopend te worden. Reizigers per metro moeten dan op Amsterdam-Zuid overstappen op de trein als ze naar Schiphol willen. Onnodig, vindt Eringa. Recentelijk is het spoor tussen Amsterdam-Zuid en Schiphol Airport geheel verdubbeld, waardoor er volgens ProRail voldoende capaciteit is om ook lightrail-treinen te laten rijden.

Technisch mogelijk
Ook technisch is het geen probleem. Lightrail-treinen kunnen zowel op treinspoor als op metrorails en een trambaan rijden. Tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal rijden sinds 2006 op de lijn via onder meer Zoetermeer, Pijnacker en Rodenrijs de treinen van Randstadrail, die de drie spoorfuncties in zich verenigen. In Rotterdam rijdt dezelfde trein verder als metro, in Den Haag vervolgt de trein haar weg als tram.

ProRail werkt al jaren aan een verbeterde bereikbaarheid van Schiphol, een project dat de naam OV SAAL draagt: Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad. Vorige week sloot ProRail de verdubbeling van de spoorcapaciteit tussen de stations Duivendrecht en Schiphol af. In totaal is met SAAL een investering van 1,9 miljard euro gemoeid.

Station Schiphol te klein
Schiphol heeft steeds gehamerd op een verbetering van het openbaar vervoer naar de luchthaven. Het gaat daarbij om de capaciteit, want Schiphol is nu van alle kanten per trein en bus bereikbaar. Maar het treinstation, onder de luchthaven, is te klein. Vooral op piekuren zijn de perrons ontoereikend om alle reizigers te verwerken. Eerder dit jaar maakte de regering bekend 600 miljoen euro te zullen investeren in vergroting van het station.

Voor Schiphol heeft OV SAAL nog een ander voordeel. De luchthaven is ook eigenaar van Lelystad Airport en zij heeft alle belang bij een goede spoorverbinding in de randstad.

Op Lelystad Airport komt een baanverlenging en een nieuw luchthavengebouw; zoals de plannen nu zijn gaat de vergrote luchthaven in 2018 open. De baan is dan ook geschikt voor toestellen als de Airbus A320 en de Boeing 737. Lelystad ligt niet aan het spoor zelf, ov-reizigers moeten op de bus stappen om de luchthaven te bereiken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Winstwaarschuwing Ryanair

Winstwaarschuwing Ryanair

18/01/2019

Ryanair heeft vandaag de tweede winstwaarschuwing in vier maanden tijd afgegeven. De winst van het boekjaar, dat afloopt op 31 maart, valt nu naar verwachting 100 miljoen euro lager uit….

Nieuw plan voor Lelystad

Nieuw plan voor Lelystad

17/01/2019

Lelystad Airport zal in de eerste fase na opening, gepland in 2020, vooral een overloopluchthaven voor Schiphol worden, maar niet exclusief, zo staat in een brief van minister Cora van…

Norwegian krimpt in

Norwegian krimpt in

17/01/2019

Norwegian Air vermindert het aantal routes met de Boeing 737 als onderdeel van een ‘ingrijpende heroverweging’ van haar operatie. Dit is door de airline uit Oslo bekendgemaakt. Vier Europese bases…

Koppen gerold bij CWT

Koppen gerold bij CWT

16/01/2019

Carlson Wagonlit Travel (CWT) heeft vijf hoge managers in Europa aan de kant gezet, onder wie de MD voor de Benelux, Olivier Chateau. De vijf hebben CWT inmiddels ‘verlaten’ zegt…