Home / Treinen / Opladen hoeft niet meer: NS Flex doorbreekt patroon

Opladen hoeft niet meer: NS Flex doorbreekt patroon

Opladen hoeft niet meer: NS Flex doorbreekt patroon

NS wil nog dit jaar starten met een proef met een ov-kaart, gebaseerd op de NS Business Card. Dit zegt Tjalling Smit, directeur Commercie & Ontwikkeling, in een vraaggesprek met Zakenreis. De nieuwe kaart heet NS Flex en wordt naar verwachting zomer 2018 geïntroduceerd.

De Business Card is zo succesvol dat de Spoorwegen ook met een ‘gewone’ variant komen. Smit: “We gaan later dit jaar een variant op de NS-Business Card aanbieden voor particulieren, onder de naam NS Flex. Met die kaart hoef je geen saldo meer te hebben, niet op te laden en geen abonnement af te sluiten als je dat niet wil – het kán wel.”

Particuliere reizigers hoeven zich met NS Flex dus ‘nooit meer zorgen te maken of er voldoende saldo op hun OV-chipkaart staat,’ legt Smit uit. “Door online opties aan en uit te zetten, kunnen zij NS Flex maandelijks aanpassen aan veranderend reisgedrag of gewijzigde wensen. Je krijgt pas achteraf een factuur waarop alle kosten inzichtelijk zijn weergegeven en die je maandelijks automatisch betaalt. Hiermee krijgen we ook meer inzicht in het reisgedrag om er beter op te kunnen sturen.”

Grote omslag
De Flexkaart betekent een grote omslag in het gebruik van de OV Chipkaart, de overkoepelende naam voor alle kaarten in het ov. Ook de kaart van NS, zijn ov-chipkaarten. Op een kaart van NS moet nu minimaal 20 euro saldo staan, anders kan er niet mee worden gereisd. Voor bus, metro en tram moet er ten minste vier euro op de kaart staan. Dat is dus straks allemaal niet meer nodig, consumenten kunnen net als zakelijke reizigers achteraf betalen. De overkoepelende organisatie achter de ov-chipkaart, Translink, kan desgevraagd nog geen reactie geven.

Smit zegt dat de NS Business Card een groot succes is. “We hebben 2000 grote bedrijven en 30.000 kleinere bedrijven of zzp’ers die deze zakelijke propositie gebruiken. Het is een product waarmee je op rekening rijdt, niet alleen in de trein, maar ook in tram, bus en metro.”

Aan de kaart zijn andere diensten te koppelen, zoals OV Fiets, GreenWheels, een tankpas, een regiotaxi. Smit: “Als een bedrijf zijn werknemers niet meer standaard een leaseauto wil geven, maar een pakket mobiliteit, dan biedt NS hiermee de oplossing. Aan het eind van de maand komt keurig de factuur. Van de 600 grootste werkgevers in Nederland hee de helft een een NS-Business Card.”

Social Media
NS onderzoekt verder de mogelijkheden om via social media zoals Facebook Messenger, WhatsApp en WeChat kaartjes te verkopen, vooral gericht op buitenlandse bezoekers. “We gaan kijken met een aantal partners, waaronder KLM, of we inkomende reizigers uit het buitenland kunnen bedienen in hun eigen sociale kanalen,” aldus Smit. “Het kopen van een kaartje kan nu via onze eigen site, dus dat zouden we ook via andere kanalen moeten kunnen ontsluiten, zoals de Chinese sociale media-app WeChat.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…