Home / Treinen / NS wil vijf Eurostars Londen

NS wil vijf Eurostars Londen

NS wil vijf Eurostars Londen

NS wil in 2021 vijf directe Eurostars laten rijden tussen Amsterdam en Rotterdam naar Londen. Nu zijn er drie dagelijkse verbindingen met de hogesnelheidstrein op de route.

Volgend jaar komt er een Eurostar naar Londen bij, een jaar later wil NS naar vijf per dag. De hogesnelheidstrein Eurostar, die ruim vier uur over het hele traject doet, heeft een capaciteit van 900 stoelen. In totaal klimt Eurostar dan van een potentie van 2.700 passagiers per dag (nu) via 3.600 (2020) naar 4.500 (2021).

Ter vergelijking: KLM vliegt momenteel negentien of twintig keer per dag op Londen, naar de luchthavens Heathrow en City, met een capaciteit van rond de 2.500 stoelen. De airline heeft zich de afgelopen tijd, onder meer via haar programma Fly Responsibly, herhaaldelijk positief uitgesproken over de trein, die op korte routes het vliegtuig uit milieuoverwegingen zou kunnen vervangen.

Tachtig procent minder uitstoot
De zuivere reistijd per vliegtuig naar Londen blijft sneller: ongeveer een uur, tegen vier uur per spoor. De trein heeft daarentegen het voordeel dat de reis gaat van stadscentrum naar stadscentrum – waar de meeste reizigers moeten zijn – en er dus weinig tijd bijkomt voor transfers. Volgens NS stoot een treinreiziger tussen Amsterdam en Londen tachtig  procent minder CO2 uit dan een reis per vliegtuig.

Schengen
Eurostar moet nog wel een andere stap maken. Sinds de introductie van de trein in Nederland in april 2018 moeten passagiers op de heenweg in Brussel uit de trein om daar door de douane te gaan; het Verenigd Koninkrijk zit niet in de douane-unie Schengen. Op de terugweg is de grenscontrole in Londen en is deze procedure niet nodig.

Vanaf het voorjaar 2020 verandert deze situatie. De landen op de route: Nederland, België, Frankrijk en de UK zijn tot een akkoord gekomen, waarbij de grensformaliteiten voor passagiers vanuit Nederland worden afgehandeld op de stations van Amsterdam en Rotterdam. De reistijd zal daardoor ongeveer een half uur korter zijn.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM-BCG ondersteunt Virgin

KLM-BCG ondersteunt Virgin

27/02/2020

Het partnerschap van KLM en de Boston Consulting Group voor de operationele digitalisering van luchtvaartmaatschappijen, heeft Virgin Atlantic als nieuwe klant binnengehaald. KLM-BCG zal Virgin ondersteunen bij het ‘optimaliseren en…

KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…

VCK Travel in zee met RPPC

VCK Travel in zee met RPPC

25/02/2020

VCK Travel is deze maand lid geworden van Rotterdam Port Promotion Council (RPPC), het netwerk van havenbedrijven in de Maasstad. VCK is ooit ontstaan vanuit de haven en het reisbedrijf…

Mailbox Transavia gehackt

Mailbox Transavia gehackt

24/02/2020

De mailbox van Transavia is in 2015 gehackt, waardoor de gegevens van 80.000 passagiers in handen van vreemden zijn gekomen. De airline zegt maandag dat de hack pas kort geleden…

Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….