Home / Treinen / NS wil vijf Eurostars Londen

NS wil vijf Eurostars Londen

NS wil vijf Eurostars Londen

NS wil in 2021 vijf directe Eurostars laten rijden tussen Amsterdam en Rotterdam naar Londen. Nu zijn er drie dagelijkse verbindingen met de hogesnelheidstrein op de route.

Volgend jaar komt er een Eurostar naar Londen bij, een jaar later wil NS naar vijf per dag. De hogesnelheidstrein Eurostar, die ruim vier uur over het hele traject doet, heeft een capaciteit van 900 stoelen. In totaal klimt Eurostar dan van een potentie van 2.700 passagiers per dag (nu) via 3.600 (2020) naar 4.500 (2021).

Ter vergelijking: KLM vliegt momenteel negentien of twintig keer per dag op Londen, naar de luchthavens Heathrow en City, met een capaciteit van rond de 2.500 stoelen. De airline heeft zich de afgelopen tijd, onder meer via haar programma Fly Responsibly, herhaaldelijk positief uitgesproken over de trein, die op korte routes het vliegtuig uit milieuoverwegingen zou kunnen vervangen.

Tachtig procent minder uitstoot
De zuivere reistijd per vliegtuig naar Londen blijft sneller: ongeveer een uur, tegen vier uur per spoor. De trein heeft daarentegen het voordeel dat de reis gaat van stadscentrum naar stadscentrum – waar de meeste reizigers moeten zijn – en er dus weinig tijd bijkomt voor transfers. Volgens NS stoot een treinreiziger tussen Amsterdam en Londen tachtig  procent minder CO2 uit dan een reis per vliegtuig.

Schengen
Eurostar moet nog wel een andere stap maken. Sinds de introductie van de trein in Nederland in april 2018 moeten passagiers op de heenweg in Brussel uit de trein om daar door de douane te gaan; het Verenigd Koninkrijk zit niet in de douane-unie Schengen. Op de terugweg is de grenscontrole in Londen en is deze procedure niet nodig.

Vanaf het voorjaar 2020 verandert deze situatie. De landen op de route: Nederland, België, Frankrijk en de UK zijn tot een akkoord gekomen, waarbij de grensformaliteiten voor passagiers vanuit Nederland worden afgehandeld op de stations van Amsterdam en Rotterdam. De reistijd zal daardoor ongeveer een half uur korter zijn.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…