Home / Treinen / NS verwacht grote neergang

NS verwacht grote neergang

NS verwacht grote neergang

De corona-crisis zal nog heel lang een ‘negatieve impact’ hebben op NS, zo heeft het bedrijf vrijdag in een online sessie gezegd. NS verwacht 4,7 miljard aan inkomstenderving over een periode van vijf jaar en vraagt hulp van de overheid.

De Raad van Bestuur van NS hield een online personeelsbijeenkomst voor alle 20.000 medewerkers in Nederland. Bert Groenewegen, directeur financiën in de Raad van Bestuur, zei hierbij: “We hadden tot voor kort 1,3 miljoen dagelijkse reizigers. Nu zijn dat er 110.000.”

NS had dit jaar gerekend op een positief resultaat van 164 miljoen euro, maar gaat er nu vanuit dat dit is omgekeerd in een verlies van ruim 1 miljard euro. Behalve de trein zelf lopen ook andere diensten van NS aanzienlijke financiële schade op. Veel stationswinkels zijn dicht, terwijl 80 procent van de OV-fietsen in de stalling blijft.

Nationaal belang
Vanaf dinsdag 2 juni zal NS ‘in het nationaal belang’ grotendeels weer volgens de normale dienstregeling rijden. Per 1 juni moeten reizigers ook verplicht een mondkapje dragen. “Treinreizen wordt voorlopig niet zoals het was. Allereerst omdat NS vanwege corona veel minder reizigers kan vervoeren. Daarbij wordt een forse krimp van de economie verwacht. Daarbovenop zullen mensen de eerste jaren meer blijven thuiswerken en ontdekken ze alternatieven als de e-bike. Ook internationaal gaat Nederland minder reizen. Alle verwachtingen zijn door corona omgeven door veel onzekere factoren.”

Het openbaar vervoer, zo is gebleken, blijkt overal ter wereld een van de belangrijkste besmettingshaarden van het virus te zijn. Veel mensen mijden daarom de trein. NS streeft er naar om 1,5 meter afstand te houden tussen de reizigers. Dit betekent dat de bezettingsgraad aanzienlijk naar beneden moet. Van volle treinen in de spits kan geen sprake zijn.

NS zegt, uitgaande van ‘de huidige inzichten’ in 2025 weer de reizigersaantallen uit ‘het topjaar 2019’ te zullen vervoeren. De komende jaren wordt NS dus een kleiner bedrijf.

Besparingen
NS gaat in gesprek met de medezeggenschap en de bonden over een besparingsoperatie om ‘financieel gezond’ te blijven. “Dit is nodig om de toekomst van het bedrijf in handen te houden. NS denkt na over een besparingspakket van 1,4 miljard euro over 5 jaar. Dat is fors maar noodzakelijk. Daarbij moeten moeilijke keuzes gemaakt worden. Makkelijke besparingen zijn er niet.”

NS wil niet de prijzen verhogen. “Bij de maatregelen staat een betaalbaar treinkaartje voorop. NS wil en kan de verliezen niet afwentelen op de reiziger door de prijs van het treinkaartje te verhogen. NS wil zich juist tot het uiterste inspannen om de trein aantrekkelijk te houden, met een prettige verantwoorde reiservaring zoals Nederland voor de corona-crisis gewend was.”

Staatsbedrijf NS doet ook een beroep op de regering om bij te springen. “Gezamenlijk met de andere vervoerders wordt er nu met de overheid gesproken over de financiële situatie van het OV. NS is met zowel de aandeelhouder, het ministerie van Financiën, als de concessieverlener, het ministerie van I&W in gesprek. NS kan deze crisis niet zelfstandig doorstaan en hulp van de overheid is noodzakelijk.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Marc Lammens weg bij ATPI

Marc Lammens weg bij ATPI

03/06/2020

Marc Lammens is vertrokken bij de ATPI Groep. Lammens was sinds augustus 2017 managing director van de zakenreisactiviteiten van ATPI in Nederland en België. Zijn werkzaamheden worden per direct overgenomen…