NS verliest in april 2016 een groot vervoerscontract in Groot-Brittannië. De franchise op het netwerk van Northern Rail, die sinds 2004 in bezit was, gaat over naar de Duitse concurrent Arriva.
De spoorfranchise in het noorden van Engeland is de op een na grootste in het Verenigd Koninkrijk en bestaat uit een mix van regionale en lokale treinen in onder meer Manchester, Liverpool, Newcastle, Middlesbrough, Leeds en York. Abellio, de internationale poot van NS, runde het grote netwerk in een joint venture met het Britse Serco.
Bij de jongste aanbesteding gunde het Britse Ministerie van Transport de exploitatie aan Arriva Rail North, een volle dochter van het Duitse staatsbedrijf DB (Deutsche Bahn). Het contract loopt vanaf 1 april 2016 tot 2023 en mogelijk nog langer. De Britten vonden vooral de beloofde investeringen door Arriva in nieuwe, snellere treinen (98 stuks) overtuigend. Ook komen er meer verbindingen en nieuwe stations. Het regende de afgelopen klachten bij Northern Rail over verouderd materieel en te weinig zitplaatsen; Arriva (DB) heeft toegezegd daaraan tegemoet te zullen komen.
Abellio loopt het risico nog een concessie kwijt te raken in Engeland, op het vervoer in de regio East Anglia, ten noorden van Londen. In een nieuwe aanbesteding voor deze franchise moet de NS-dochter het opnemen tegen twee Britse concurrenten. In juni 2016 volgt de toewijzing. Twee andere concessies in Engeland en Schotland zijn stevig in handen van NS: Merseyrail tot 2028 en ScotRail tot 2022.