Home / Treinen / NS krimpt: 2.300 banen weg

NS krimpt: 2.300 banen weg

NS krimpt: 2.300 banen weg

Corona heeft een enorme impact op NS. Door ander reisgedrag en economische malaise in Nederland verwacht het spoorbedrijf tot 2025 een inkomstenderving van bijna vijf miljard euro. NS krimpt daarom: ruim tien procent van de banen verdwijnen.

De financiële cijfers zijn hard: de komende vijf jaar mist het tot nu toe winstgevende staatsbedrijf NS volgens een eigen schatting 4,7 miljard euro aan inkomsten. Pas in 2024 denkt het spoorbedrijf dat de reizigersaantallen weer op het niveau van 2019 kunnen zitten. “Ingrijpende maatregelen zijn noodzakelijk om het bedrijf hier op in te richten en weer financieel gezond te krijgen. Tot 2025 verwacht NS 1,4 miljard euro te moeten besparen,” zegt NS.

Pensioen
De onderneming houdt er rekening mee dat 2.300 arbeidsplaatsen – van de 20.000 – verloren zullen gaan. Tot 2025 gaan ook rond de 2.500 personeelsleden met pensioen, maar zij krijgen dus geen opvolgers, het aantal FTE’s krimpt. Of deze ingreep voldoende is zal nog moeten blijken.

“NS wordt de komende jaren een kleiner bedrijf,” staat in een verklaring. “We willen graag dat alle NS-ers die nu een vast contract hebben in dienst blijven. Met de ondernemingsraad en de vakbonden wil NS afspraken maken over een totaalpakket. Daarmee kunnen gedwongen ontslagen worden voorkomen.”

De Raad van Bestuur, die het nieuws maandag bekendmaakte, levert zelf 10 procent van het vaste salaris in, over een periode van twee jaar en dat geldt ook voor de Raad van Commissarissen. Voor het personeel is geen loonsverlaging voorzien.

Kwetsbaar
Corona heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat de trein en andere middelen van openbaar vervoer zeer kwetsbaar zijn. Doordat reizigers dicht bij elkaar zitten kan het virus zich snel verspreiden. Het vertrouwen van consumenten om met met de trein te reizen is hierdoor gekelderd.

De afgelopen jaren groeide het vervoer per spoor in Nederland, ook in het zakelijke segment, juist fors. NS investeerde in nieuwe treinen, stations en andere infrastructuur. Weinigen hadden rekening gehouden met een virus. Sinds maart ontvouwde zich voor NS een doemscenario. Het aantal reizigers in de trein, net als bij het luchtverkeer overigens, in april tot en met juni nog slechts een fractie van dezelfde periode vorig jaar.

Per 1 juli is de bepaling dat alleen noodzakelijke treinreizen zijn toegestaan niet meer van kracht en is ook social distancing in de trein niet meer verplicht – het gebod om mondkapjes te dragen blijft wel bestaan. NS verwacht dan weer meer reizigers, maar de treinen zullen niet snel weer vol stromen. Pas als er een geneesmiddel en/of vaccin tegen corona komt, lijkt NS te kunnen rekenen op terugkeer van de reizigers.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….