
In 2019 is het aantal treinreizigers van NS International gestegen met dertien procent naar vier miljoen – tot nu toe. Het spoorbedrijf verwacht in 2020 verdere groei.
Bij de bestemmingen op de lange afstand (boven de 700 kilometer) vormen Bordeaux (+61 procent), Milaan (+56 procent) en Lyon (+47 procent) de top drie. Dichter bij huis is de percentuele toename minder groot: naar en van Brussels Airport Zaventem en Brugge pakten 22 procent meer mensen de trein. De trein naar Berlijn trok twintig procent meer reizigers.
Indrukwekkend
De groei op de langeafstandtreinreizen is ‘opvallend’, zegt Heike Luiten, directeur NS International, in een verklaring. “In absolute aantallen blijft het met enkele tienduizenden treinreizigers per jaar misschien bescheiden, toch is de groei indrukwekkend. Onze voornaamste focus blijft om tot 700 kilometer reizigers uit het vliegtuig in de trein te krijgen.”
“Maar ook het reizen over grotere afstanden moet aantrekkelijker worden, met eenvoudiger boeken en lagere tarieven voor doorgaande reizigers. Dat kunnen we niet in ons eentje, dus sporen we ook andere Europese vervoerders aan om hier werk van te maken,” aldus Luiten
Tegenover de groei op vrijwel alle bestemmingen staat ook één grote verliezer: Lille. Doordat de rechtstreekse Thalys op die bestemming dit jaar verviel is het aantal reizigers naar de Noord-Franse stad gedaald met 49 procent. In plaats daarvan zette Thalys dit jaar het treinmaterieel in op de route naar Marne-la-Vallée (Disneyland Parijs), waardoor het aantal reizigers daar steeg met 587 procent.
Mijlpalen
Heike Luiten verwacht dat 2020 ‘een jaar met mijlpalen’ voor de internationale trein zal worden. “De monsterklus om alle 3.200 Europese bestemmingen tot 700 kilometer eenvoudig te kunnen boeken is bijna afgerond. De rechtstreekse Eurostar tussen Amsterdam en Londen gaat hopelijk in het voorjaar van start, waarna we snel een vierde dagelijkse frequentie toe willen voegen.”
“We bieden dan jaarlijks 1,3 miljoen reizigers de keuze voor een trein naar Londen. En eind van het jaar is Nederland weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen, met elke nacht een slaaptrein naar München, Innsbruck en Wenen,” zegt Luiten. NS heeft eerder al aangegeven in 2021 naar vijf Eurostars naar Londen te willen gaan.