Home / Treinen / Nieuwe Europese nachttrein

Nieuwe Europese nachttrein

Nieuwe Europese nachttrein

De Nederlandse startup European Sleeper wil vanaf april 2022  nachttreinen laten rijden en mikt daarbij ook op de zakelijke markt. De eerste route moet Brussel, Amsterdam, Berlijn en Praag verbinden.

European Sleeper werkt hierbij samen met de Tsjechische vervoerder Regiojet, een private spoorwegmaatschappij, die treinen en bussen exploiteert in centraal Europa. De twee partners willen gebruik maken van het feit dat er ‘s nachts nauwelijks passagierstreinen rijden en er mogelijk baancapaciteit beschikbaar zal zijn. Aanvragen bij de railbeheerders in de vier landen om in de nachtelijke uren te mogen opereren, lopen momenteel.

In eerste instantie zou de European Sleeper drie keer per week moeten rijden op de hoefijzerroute, met verdere tussenstops op onder meer de stations van Rotterdam, Hannover en Dresden. Doel is de nachttrein uiteindelijk dagelijks te maken.

Vergroening
Verder hopen Eurosleeper en Regiojet te kunnen aanhaken bij het streven van de Europese Commissie naar ‘vergroening’ van het vervoer, met meer treinreizen en minder vliegen als doel. Als de eerste route aanslaat, willen de twee spoorbedrijven met meer verbindingen komen. Wat de tarieven zullen zijn zegt Eurosleeper niet, behalve dat het zal gaan om “betaalbare tickets.”

Aan de vraagzijde rekenen de exploitanten vooral op de zakelijk-diplomatieke markt. Brussel is het hart van de Europese Unie, Amsterdam een financieel centrum en Berlijn de hoofdstad van de belangrijkste lidstaat van de EU. Ervan uitgaande dat Eurosleeper geen hogesnelheidstreinen zal inzetten, duurt de reis van Brussel naar Amsterdam drie uur en het vervolgtraject naar Berlijn nog eens zes uur, gebaseerd op de huidige dienstregeling. Aan weerszijden van de lijn zouden de zakenreizigers na een nacht in de trein ‘s ochtends na aankomst hun afspraken kunnen nakomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Naam D-reizen ontvreemd

Naam D-reizen ontvreemd

17/04/2021

De merknaam D-reizen is onlangs, korte tijd vóór moederbedrijf D-rt Groep failliet ging, door de twee directeuren ‘ontvreemd,’ waardoor de boedel minder waard is. Voor consumenten met reisvouchers maakt het…

Schiphol verder met BAM

Schiphol verder met BAM

16/04/2021

Schiphol heeft de samenwerking met BAM, Heijmans en VolkerWessels voortijdig verlengd, omdat de bouwers zich tijdens de coronacrisis “flexibel” hebben opgesteld, zegt de luchthaven. De firma’s onderhouden de bestaande infrastructuur…

Staatssteun voor Air Canada

Staatssteun voor Air Canada

16/04/2021

Air Canada ontvangt alsnog een steunpakket van de staat ter waarde van 5,9 miljard Canadese dollar (3,95 miljard euro). De regering in Ottawa lag de afgelopen tijd onder vuur omdat…

Verkeer Schiphol blijft laag

Verkeer Schiphol blijft laag

15/04/2021

Vorige maand reisden 660.000 mensen via Schiphol, een handjevol mensen in vergelijking met de 5,6 miljoen van maart 2019. Het vrachtvervoer steeg wel, met een hoger volume. Het aantal vluchten…

Staatssteun EU toegestaan

Staatssteun EU toegestaan

15/04/2021

Het Hof van Justitie van de EU heeft bepaald dat staatssteun aan airlines toegestaan blijft. Ryanair had de zaak opnieuw aanhangig gemaakt, maar de rechter verwierp de bezwaren. De Ierse…

Uitstel conventie van GBTA

Uitstel conventie van GBTA

14/04/2021

De jaarlijkse conventie van GBTA is verplaatst van juli naar november, door de aanhoudende pandemie. Intussen rommelt het opnieuw in de zakenreisorganisatie: ‘president’ Bhart Sarin is abrupt opgestapt. De jaarlijkse…