
Thalys heeft op Amsterdam CS zijn nieuwe interieur aan boord laten zien, op een moment dat het vervoer van de hogesnelheidstrein weer groeit en momenteel rond 60 procent van het aantal reizigers uit 2019 zit.
“Het gaat nu elke week beter. We zitten op 80 procent van de frequenties in het hele netwerk,” zegt CEO Bertrand Gosselin (op de foto onder, in het midden) van Thalys. “Het aantal passagiers is gestegen tot een niveau van 60 procent van dat van twee jaar geleden. We zien vooral een inhaalslag: mensen die tijdens de crisis niet konden reizen en dat nu alsnog doen.”
Leisure- en mkb-reizigers waren de eersten die terugkeerden, voegt Gosselin toe. “Voorheen maakten zakenreizigers meer dan 50 procent van onze klanten uit, nu zitten we op 37-38 procent. We verwachten dat een deel van hen helemaal niet terugkomt, omdat virtueel vergaderen dit heeft overgenomen.”
Daar staat tegenover dat Thalys veel verwacht van de modal-shift: de overgang van vliegtuig naar trein. Gosselin: “Dit doel bestond al vóór de crisis en is nu versterkt. Er is grote druk vanuit de Europese Commissie en afzonderlijke regeringen op dit punt. Zo zijn wij in overleg met KLM om hun klanten gebruik te laten maken van Thalys. KLM heeft aangegeven bereid te zijn de huidige vier vluchten per dag tussen Brussel en Amsterdam op te geven en te vervangen door de trein. We werken nog aan een oplossing voor de bagage.”
Nieuw interieur, oude treinen
Thalys heeft bekendgemaakt de eigen naam op termijn te zullen schrappen na de geplande fusie met Eurostar in 2022. Hoewel de twee hogesnelheidsproducten afzonderlijk blijven bestaan, met eigen treinen en kleurstelling, komt er één moedermerk: Eurostar.
Desondanks voert zit Thalys momenteel een volledige vernieuwing van de coupés door. De stoelen, vloeren, plafonds, toiletten: alles is nieuw, behalve de trein zelf. De rolling stock dateert namelijk uit het midden van de jaren negentig, maar van treinen is bekend dat het casco tientallen jaren meegaat. Een deel van de onderdelen, zoals wielen en remmen worden wel op reguliere basis vervangen.
In de gerenoveerde treinen staan 28 extra stoelen, doordat in de tweede klasse de ruimtes tussen de zitplaatsen zijn verkleind. Thalys zegt dat er 15 procent meer ruimte voor bagage is. De voormalige restauratiewagen is vervangen door een ‘Kiosk,’ waar automaten het bedienend personeel hebben vervangen. Naar verwachting zijn in 2024 alle treinstellen van Thalys vernieuwd.
Maar hoe zit het dan met de naamsverandering? Want sommige aanduidingen van Thalys, zoals op de hoofdsteunen van de stoelen, lijken niet eenvoudig te vervangen. Gosselin: “Daar zijn we nog mee bezig. Als we geheel nieuwe treinen kopen, worden dat meteen ‘Eurostars,’ maar dat zal pas rond 2030 zijn.”
Beeld © Thalys