Home / Treinen / Nachttrein naar Wenen, voor noodzakelijke reizen alleen

Nachttrein naar Wenen, voor noodzakelijke reizen alleen

Nachttrein naar Wenen, voor noodzakelijke reizen alleen

NS en de Oostenrijkse maatschappij ÖBB beginnen op 25 mei met de nachttrein tussen Amsterdam en Wenen. De twee partners zeggen er meteen bij dat voorlopig alleen ‘noodzakelijke reizen’ zijn toegestaan.

Lancering van de Nightjet, zoals de trein heet, is al enkele malen uitgesteld vanwege de coronacrisis. Ook nu zijn de omstandigheden nog verre van ideaal, want zowel Duitsland als Oostenrijk blijven op ‘oranje’ staan vanuit Nederland en omgekeerd geldt dat ook. Dit betekent dat alleen strikt noodzakelijke reizen zijn toegestaan en dat reizigers in bezit moeten zijn van negatieve coronatests. NS en zusterbedrijf ÖBB willen evenwel niet langer wachten, zeggen ze in een communiqué, om  “voorbereid” te zijn op het moment dat iedereen weer kan reizen.

14 uur reistijd
De Nightjet zal elke dag rijden, met vertrek aan het begin van de avond en aankomst de volgende morgen vóór 10 uur. De trein zal er 14 uur over doen om de ongeveer 1.200 kilometer af te leggen. De route vanuit Amsterdam gaat via Utrecht en Arnhem naar Duitsland, waar elf tussenstops worden gemaakt en in Oostenrijk nog eens vier, met een overstapmogelijkheid naar Innsbruck.

Europese spoorbedrijven willen graag veel snellere treinen opereren, met minder tussenstops, zoals nu tussen Amsterdam naar Brussel/Parijs (Thalys) en naar Londen (Eurostar) het geval is en waar de hogesnelheidstrein in reistijd kan concurreren met het vliegtuig. Maar de infrastructuur, namelijk een hogesnelheidslijn, bestaat op andere trajecten niet en de aanleg ervan kan nog vele jaren duren. Wie snel tussen Amsterdam en Wenen wil reizen moet dus het vliegtuig pakken, dat er twee uur over doet.

Duurzaam
De tarieven die NS en ÖBB aanbieden beginnen op 30 euro voor een enkele reis op een gewone stoel in een gedeelde coupé. Er zijn ook ligstoelen en slaapcoupés, waarvoor uiteraard een meerprijs moet worden betaald.

Marjan Rintel, de president-directeur van NS en haar collega Andreas Matthä van de ÖBB prijzen de Nightjet aan als duurzaam vervoermiddel. Volgens Matthä scheelt een enkele treinreis van Wenen naar Amsterdam rond de 100.000 kg aan CO2-uitstoot in vergelijking met een vliegreis.

Rintel: “Na Berlijn, Brussel, Londen en Parijs voegen we met deze nachttrein naar Wenen, wederom een rechtstreekse verbinding naar een Europese hoofdstad toe aan onze dienstregeling. Bovendien is de nachttrein een klimaatvriendelijke manier om internationaal op reis te gaan.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…