
Het merk Thalys wordt opgeheven en over enige jaren vervangen door Eurostar, waarmee het bedrijf fuseert. Dit heeft CEO Bertrand Gosselin dinsdag bevestigd tegen Zakenreis, bij de presentatie van het nieuwe Thalys-interieur op Amsterdam CS.
Gosselin: “De fusie is nog geen feit. Begin deze maand hebben we het project nieuw leven ingeblazen. We verwachten eind dit jaar goedkeuring door de aandeelhouders en begin volgend jaar gaat het dan naar de Europese Commissie. In het tweede kwartaal 2022 kan alles rond zijn. Daarna gaan we geleidelijk de twee bedrijven integreren. We worden één onderneming, met twee producten onder één moedermerk: Eurostar. Dit kunnen we realiseren in 2023.”
Voor klanten verandert er niet veel, zegt Gosselin, behalve het verdwijnen van ‘Thalys.’ De overwegende kleuren van treinen en interieur blijven apart bestaan: Thalys overwegend rood (Eurostar Red) en Eurostar blauw en geel (Eurostar Blue).
Bekender
De CEO legt de overweging van de verandering uit: “Eurostar bleek in het buitenland een bekender merk te zijn, ook buiten het continent. We hebben een hoge ambitie en willen verkeer van over de hele wereld dat naar onze regio komt met de hogesnelheidstrein vervoeren. Eurostar is dan de meest aantrekkelijke naam.”
Eurostar, dat hogesnelheidstreinen exploiteert vanuit Londen naar Parijs, Brussel en Amsterdam kwam door de pandemie in grote financiële problemen en dreigde om te vallen. Een fusie met Thalys stond vóór corona al op het programma, maar werd door de crisis bemoeilijkt en vertraagd. Nu komt de samensmelting er toch, mits de Europese Commissie goedkeuring zal geven, maar dat lijkt een formaliteit.
Beeld © Lolke van der Heide/ Zakenreis