Home / Treinen / Meer internationale reizen NS

Meer internationale reizen NS

Meer internationale reizen NS

NS heeft in het eerste kwartaal van 2017 tien procent meer internationale tickets verkocht. Het spoorbedrijf spreekt over ‘herstel’ na ‘een moeizaam jaar’. In totaal verkocht de divisie NS International rond de 770.000 tickets in de eerste drie maanden.

Vooral de online verkopen stegen flink met een omzetgroei van 20 procent. Ook de verkoop via reisagenten kende een stijging van 15 procent. Hoe NS dan uitkomt op tien procent groei blijkt niet uit de cijfers.

Om de reizigersgroei op te vangen, rijden Thalys (naar België en Frankrijk) en ICE (naar Duitsland) sinds een aantal maanden op de drukste tijden met extra capaciteit. “De reislust is weer helemaal terug na een dip in 2016 door de aanslagen in Brussel en Parijs,” zegt Annemarie Ariesen, Manager Business to Business bij NS International, in een verklaring.

Ariesen: “De zakenreiziger is blijven reizen en de toerist is ook weer terug. Met de extra capaciteit kunnen we deze groei goed aan. Wanneer Eurostar straks rechtstreeks naar Londen rijdt, verwachten we ook daar groei. Dan is een reiziger met de trein binnen 4 uur in hartje Londen en daarmee is de trein ook voor deze bestemming het betere alternatief.” Eurostar begint medio december met de route Amsterdam-Londen.

Nieuwe ICE
Thalys biedt sinds kort een extra reisoptie naar Parijs aan. Er wordt een extra treinstel voor Thalys richting Lille van 07:17 uur vanuit Amsterdam ingezet. Meer zakelijke reizigers verkiezen de trein naar Duitsland als vervoermiddel. In reactie hierop heeft NS de capaciteit van ICE 105, die om 8 uur vertrekt uit Amsterdam, verdubbeld. “De toegenomen interesse lijkt een voorbode voor verdere groei,” zegt Ariesen. “Door de ontwikkelingen bij Eurostar, maar ook wanneer de ICE-treinen het komende jaar een facelift krijgen, verwachten we dat nog meer zakelijke reizigers de trein boven de auto of vliegtuig zullen verkiezen.”

Bij de ontwikkeling van de nieuwe ICE-treinen is ‘goed gekeken naar de wensen en doelen van de zakelijke treinreiziger’ die ‘zwaar op comfort leunen,’ zegt NS. ‘Een zakenreiziger wil doorwerken, maar ook uitgerust aankomen.’ Elke ICE-trein beschikt straks over wifi en een restauratierijtuig, ‘met koffie van barista-kwaliteit’, aldus het spoorbedrijf.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
BCD versimpelt declaraties

BCD versimpelt declaraties

19/06/2019

BCD Travel zegt dat het maken en indienen van declaraties door zakenreizigers veel makkelijker zullen worden door nieuwe technologieën zoals ‘machine learning.’ In een rapport over opkomende technologie, onder de…

Big Brother is watching you

Big Brother is watching you

18/06/2019

Alle airlines die in Nederland opereren zijn voortaan verplicht om hun gegevens te delen met de passagiersinformatie eenheid (Pi-NL), een nieuwe instantie die valt onder het ministerie van Justitie &…

Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…