Home / Treinen / Jaarverlies NS 2,58 mld euro 

Jaarverlies NS 2,58 mld euro 

Jaarverlies NS 2,58 mld euro 

NS heeft in 2020 door de coronacrisis een verlies geleden van 2,58 miljard euro, zo is donderdag bekendgemaakt. De Nederlandse en Britse regeringen hielden het bedrijf in het spoor, met een totale subsidie van 2,3 miljard euro.

“NS is zowel operationeel en financieel fors getroffen,” aldus president-directeur Marjan Rintel (links) in haar voorwoord bij het jaarverslag 2020. “Op het dieptepunt van de crisis vervoerden we nog maar 10 procent van het normale aantal reizigers en waren de treinen, de stations en de winkels op de stations leeg.” Dat dieptepunt lag tijdens de eerste coronagolf, in het voorjaar van 2020. Hoewel het treinvervoer daarna weer aantrok, bleven de aantallen reizigers ver onder die van 2019 liggen.

NS is een semi-overheidsbedrijf: een naamloze vennootschap met de Nederlandse staat als enige aandeelhouder. NS heeft ook grote belangen in het buitenland, in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, via dochter Abellio. De opbrengsten waren vorig jaar het hoogst in de UK: 3,1 miljard euro, gevolgd door Nederland: 2,7 miljard en Duitsland: 740 miljoen.

Subsidie
De Britse en Nederlandse regeringen benadrukten vanaf het begin van de pandemie het belang van het openbaar vervoer ter trein. Ze kwamen met respectievelijk 1,5 miljard en 800 miljoen euro subsidie over de brug – NS spreekt over ‘een beschikbaarheidsvergoeding’ – waarmee de onderneming de bestaande dienstregelingen grotendeels wist te continueren.

NS heeft boekhoudkundig de subsidies opgeteld bij de omzet, die met 6,601 miljard daardoor bijna gelijk is aan die de 6,661 miljard van 2019. Het nettoverlies kwam uit op 2.581.000.000 euro.

“De pandemie is nog niet voorbij en gaat een nieuwe fase in. Ondanks de start van het vaccinatieprogramma houden we er rekening mee dat we pas op z’n vroegst in 2025 terug zijn op het reizigersniveau van 2019,” aldus Rintel. “De onzekerheid over onder meer de economie en over reizigersgedrag is toegenomen. Mensen blijven bijvoorbeeld meer thuiswerken of nemen vaker de e-bike of de auto.”

Meer steun nodig
Voor NS in Nederland schat de topvrouw de omzetderving dit jaar op 1,3 miljard euro. Tot en met 2024 loopt NS naar schatting 4,7 miljard euro mis, in vergelijking met de situatie van vóór de crisis. Rintel zegt dat NS daarom ook in 2021 een ‘beschikbaarheidsvergoeding’ nodig heeft en mogelijk ook de jaren daarna. Ze vraagt de regeringen in Den Haag en Londen om “nieuwe financiële afspraken.”

Intussen grijpt de onderneming intern in. “Om weer financieel gezond te worden en het treinkaartje betaalbaar te houden, past NS zich aan de nieuwe situatie aan. Dat doen we met een kleinere organisatie en minder investeringen als gevolg van de verwachte lagere reizigersaantallen, zodat de kosten structureel met een kwart miljard euro per jaar zijn verlaagd in 2024,” aldus Marjan Rintel.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…