De HSL tussen Amsterdam en de Belgische grens ‘piept en kraakt’, zegt NS, door drukte op het spoor. De treindiensten op de lijn trekken veel zakelijke reizigers. Volgende week komt de Eurostar erbij met een directe verbinding naar Londen.
Vanaf 9 april rijden er dagelijks 246 treinen over de hogesnelheidslijn (HSL), die feitelijk begint op Schiphol en via Rotterdam doorloopt tot de Belgische grens, met een aftakking naar Breda. Nu rijden er twee diensten over de HSL: de internationale Thalys naar Parijs en de Intercity Direct naar Breda. Volgende week komen daar de Eurostar en de Intercity Brussel (de bestaande Benelux-trein) bij.
Het bestaande dubbelspoor kan deze toeloop niet aan zeggen NS en rail-infrabeheerder ProRail. ‘Een ingrijpende wijziging aan de infrastructuur is nodig om op lange termijn prestaties goed te krijgen en structureel te verbeteren,’ schrijven de twee bedrijven in een persverklaring. ‘Reizigers zullen helaas daarom nog met uitval te maken hebben.’
NS en ProRail willen een ‘systeemsprong’ doorvoeren. ‘Dit houdt in ontwerpfouten eruit halen, die bij de aanleg van de spoorbaan zijn gemaakt, zoals bijvoorbeeld de vele spanningssluizen en de verschillende beveiligingssystemen.’ De twee spoorbedrijven zeggen hiervoor plannen te hebben uitgewerkt die zullen worden besproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).