Home / Treinen / Herfinanciering Eurostar rond

Herfinanciering Eurostar rond

Herfinanciering Eurostar rond

Eurostar heeft een overeenkomst gesloten met aandeelhouders en banken over herfinanciering, zo is dinsdag bekendgemaakt. Het pakket heeft een waarde van 250 miljoen pond (290 miljoen euro). Het spoorbedrijf lijkt hiermee van de ondergang te zijn gered.

Het pakket bestaat uit 50 miljoen Britse pond aan eigen vermogen dat de aandeelhouders fourneren, 150 miljoen aan gegarandeerde leningen en 50 miljoen pond aan herstructurering van bestaande kredietfaciliteiten. Eurostar is in handen van drie aandeelhouders: de Franse staatsspoorwegen SNCF (55 procent), een consortium van Canadese en Amerikaanse investeerders (40 procent) en de Belgische spoorwegen, NMBS (5 procent).

Eurostar is door de coronacrisis in grote financiële problemen gekomen en stond de afgelopen maanden aan de rand van de afgrond. Als gevolg van de reisbeperkingen stapte sinds april 2020 nog maar een handjevol mensen op de hogesnelheidstrein die Frankrijk, België en Nederland verbindt met het Verenigd Koninkrijk, waardoor de inkomsten kelderden.

Stroomlijning
Jacques Damas, de CEO van Eurostar, zegt in een verklaring “opgetogen” te zijn over het nieuwe steunpakket. “De herfinanciering is essentieel om ons in staat te stellen onze diensten uit te breiden naarmate de situatie met betrekking tot de pandemie verbetert. Eurostar zal nauw blijven samenwerken met regeringen om te komen tot een veilige versoepeling van reisbeperkingen en stroomlijning van grensprocessen, zodat passagiers veilig en naadloos kunnen reizen,” aldus Damas.

Eurostar legt de komende maanden de nadruk op het opbouwen van de vraag naar reizen op de ‘kernroutes’ tussen Londen en Parijs, Brussel en Amsterdam en “op het handhaven van een strikte kostenbeheersing om de terugbetaling van de leningen te verzekeren.” Eurostar zegt verder dat de geplande eenwording met Thalys nog steeds op de agenda staat. “Dankzij de herfinanciering zal Eurostar de kans krijgen om te herstellen en de fusie met Thalys in het kader van het Green Speed-project tot een goed einde te kunnen brengen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…