Home / Treinen / Herfinanciering Eurostar rond

Herfinanciering Eurostar rond

Herfinanciering Eurostar rond

Eurostar heeft een overeenkomst gesloten met aandeelhouders en banken over herfinanciering, zo is dinsdag bekendgemaakt. Het pakket heeft een waarde van 250 miljoen pond (290 miljoen euro). Het spoorbedrijf lijkt hiermee van de ondergang te zijn gered.

Het pakket bestaat uit 50 miljoen Britse pond aan eigen vermogen dat de aandeelhouders fourneren, 150 miljoen aan gegarandeerde leningen en 50 miljoen pond aan herstructurering van bestaande kredietfaciliteiten. Eurostar is in handen van drie aandeelhouders: de Franse staatsspoorwegen SNCF (55 procent), een consortium van Canadese en Amerikaanse investeerders (40 procent) en de Belgische spoorwegen, NMBS (5 procent).

Eurostar is door de coronacrisis in grote financiële problemen gekomen en stond de afgelopen maanden aan de rand van de afgrond. Als gevolg van de reisbeperkingen stapte sinds april 2020 nog maar een handjevol mensen op de hogesnelheidstrein die Frankrijk, België en Nederland verbindt met het Verenigd Koninkrijk, waardoor de inkomsten kelderden.

Stroomlijning
Jacques Damas, de CEO van Eurostar, zegt in een verklaring “opgetogen” te zijn over het nieuwe steunpakket. “De herfinanciering is essentieel om ons in staat te stellen onze diensten uit te breiden naarmate de situatie met betrekking tot de pandemie verbetert. Eurostar zal nauw blijven samenwerken met regeringen om te komen tot een veilige versoepeling van reisbeperkingen en stroomlijning van grensprocessen, zodat passagiers veilig en naadloos kunnen reizen,” aldus Damas.

Eurostar legt de komende maanden de nadruk op het opbouwen van de vraag naar reizen op de ‘kernroutes’ tussen Londen en Parijs, Brussel en Amsterdam en “op het handhaven van een strikte kostenbeheersing om de terugbetaling van de leningen te verzekeren.” Eurostar zegt verder dat de geplande eenwording met Thalys nog steeds op de agenda staat. “Dankzij de herfinanciering zal Eurostar de kans krijgen om te herstellen en de fusie met Thalys in het kader van het Green Speed-project tot een goed einde te kunnen brengen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….