Home / Treinen / Hard oordeel commissie Fyra over Eurlings en Mansveld

Hard oordeel commissie Fyra over Eurlings en Mansveld

Hard oordeel commissie Fyra over Eurlings en Mansveld

De parlementaire enquêtecommissie die het debacle rond de aanleg van de hsl-zuid en de aanschaf van de Fyra heeft onderzocht, velt in haar eindrapport een hard oordeel, zowel over NS als over de politici die vele jaren voor het dossier verantwoordelijk waren.

NS gooide herhaalde malen op “onverantwoorde wijze de kont tegen de krib,” zei commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg (CDA) woensdagmiddag in een toelichting en het treinbedrijf “hield schaamteloos de kaarten tegen de borst.”

Volgens de commissie stonden bij de hsl-zuid en de Fyra jarenlang andere belangen dan het vervoer van reizigers voorop. In het rapport wordt gerefereerd aan een lange rij van fouten, vanaf het begin van de aanbesteding van de lijn in de jaren negentig, tot en met de aanschaf door NS van de ondeugdelijke Fyra-treinen bij de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda.  “Het realiseren van goed, snel en goed betaalbaar vervoer is ondergeschikt geworden aan de financiële, politieke en strategische belangen,” stelt de commissie.

Misleiding door Eurlings
Achtereenvolgende ministers en staatssecretarissen, van verschillende partijen, vertilden zich de afgelopen vijftien jaar aan het project, zegt de commissie. De Tweede Kamer is in een aantal gevallen “onvolledig en/of onjuist geïnformeerd”.

Camiel Eurlings (CDA), die minister van infrastructuur was tussen 2006-2010, maakte het het bontst, zegt de commissie. Hij heeft de Kamer “misleid” over de financiële positie van de Hogesnelheidsalliantie HSA, de onderneming van NS (met een klein aandeel van KLM) die ging over de exploitatie van de hsl. Eurlings overlegde volgens Van Toorenburg achter de rug van de Kamer om met NS om de cijfers van de HSA beter voor te stellen dan ze waren. (Eurlings trad overigens in 2011 in dienst bij KLM, rees daar in juli 2013 tot de positie van CEO om een jaar later te worden ontslagen.)

De huidige verantwoordelijke bewindsvrouw, staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) krijgt er eveneens van langs. Mansveld meldde na het uitvallen van de Fyra – de trein deed eind 2012, begin 2013 maar enkele weken dienst – dat inspectiedienst ILT niet de bevoegdheid had om de treinen te inspecteren. Onjuist, oordeelt de commissie, ILT had die bevoegdheid wél.

Fouten Tweede Kamer
De enquêtecommissie steekt ook de hand in eigen boezem: de Tweede Kamer heeft fouten gemaakt, onder meer door in te stemmen met het langzame alternatief van NS voor de Fyra dat in 2021 operationeel moet zijn. De commissie vindt dit achteraf een slechte keus. “Er komen nu geen snelle, directe, flexibel bruikbare en goed betaalbare verbindingen  over de hsl-zuid,” zei Van Toorenburg.

“De hsl-zuid heeft meer gekost dan voorzien,” concludeert de commissie, die dat bedrag eerder becijferde op bijna 11 miljard euro. “Oplevering van de hsl-zuid was verder later dan gepland en zonder een hogesnelheidstrein van NS die erover rijdt. De reiziger blijft in de kou staan.” De commissie pleit ervoor de hsl-zuid alsnog volledig te gaan benutten, door er behalve de Thalys ook andere, Nederlands hogesnelheidstreinen erover te laten rijden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….