Home / Treinen / Groei Eurostar dankzij route Amsterdam en zakenreizigers

Groei Eurostar dankzij route Amsterdam en zakenreizigers

Groei Eurostar dankzij route  Amsterdam en zakenreizigers

Eurostar heeft een recordjaar achter de rug, vooral dankzij de nieuwe route naar Amsterdam en de groei van de zakenmarkt, zo meldt het bedrijf vandaag. De omzet lag voor het eerst boven de 1 miljard euro.

Eurostar, de hogesnelheidstrein tussen het Verenigd Koninkrijk en het vasteland, vervoerde in 2018 elf miljoen passagiers, een toename van zeven procent. De omzet van Eurostar steeg tot 1,15 miljard euro (989 miljoen pond), terwijl de winst groeide naar 111 miljoen euro. De directe verbinding, twee keer per dag, tussen Londen en Amsterdam, die in april 2018 begon, leverde meteen 250.000 nieuwe reizigers op.

De totale reizigersgroei van het concern was zeven procent. De zakelijke markt sprong eruit met een toename van twaalf procent ten opzichte van 2017. Eurostar spreekt over een ‘een krachtige zakenreismarkt.’

Flexibel
Eurostar heeft aan boord de Business Premier-service, die reizigers ‘volledige flexibiliteit’ biedt. Inchecken kan tot tien minuten voor vertrek. aan boord heeft de zakenreiziger een keus uit menu’s, die bij de ticketprijs zijn inbegrepen en worden verzorgd door chef Raymond Blanc.

De route tussen Londen en Amsterdam via Rotterdam loopt zo goed dat Eurostar in juni een derde trein per dag inzet. Het bedrijf zegt de frequentie verder te willen opvoeren, maar wacht nog met de vereffening van de grenscontroles. Vanuit de richting Londen is er geen probleem, omdat de paspoortcontrole op het station St Pancras plaatsheeft en de passagiers niet hoeven over te stappen. In omgekeerde richting moeten de reizigers in Brussel uit de trein voor de douane.

Nederland en het Verenigd Koninkrijk onderhandelen al jaren over aanpassingen, waarbij op de stations van Amsterdam en Rotterdam paspoortcontrole komt en de formaliteiten in Brussel niet meer nodig zijn. Maar dit proces duurt veel langer dan gedacht.

Onduidelijk is welke invloed Brexit, vooral als daarover geen deal komt, zal hebben op het internationale treinverkeer. Het worst case scenario bij een harde Brexit is dat alle verkeer stil komt te staan omdat er geen regelgeving meer is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Peter Bellew naar easyJet

Peter Bellew naar easyJet

19/07/2019

Peter Bellew verruilt zijn positie van Chief Operating Officer bij Ryanair voor dezelfde functie bij easyJet. Dit heeft de Britse prijsvechter bekendgemaakt, samen met ‘robuuste’ resultaten over het derde kwartaal….

Transavia in zee met Bit

Transavia in zee met Bit

19/07/2019

Transavia is samenwerking aangegaan met Bit, een onderzoeksorganisatie in Amsterdam, gericht op technische innovaties die de luchtvaart zouden kunnen verduurzamen. De dochtermaatschappij van KLM zegt in een verklaring dat Bit,…