
SNCF, het Franse spoorbedrijf van de staat, wil Eurostar en Thalys laten fuseren. In beide hogesnelheidstreinen, die opereren in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en de UK, hebben de Fransen een meerderheidsbelang.
Eurostar en Thalys rijden nu samen 112 treinen per dag en vervoerden vorig jaar 18,5 miljoen passagiers. Onder de projectnaam Green Speed zou dit aantal tot 2030 moeten stijgen naar dertig miljoen op jaarbasis.
SNCF heeft een belang van 62 procent in Thalys, de Belgische NMBS heeft 28 procent en Deutsche Bahn 10 procent. In Eurostar bezit SNCF 55 procent en NMBS 5 procent; de andere veertig procent zijn in handen van twee investeringsfondsen.
Guillaume Pepy, de voorzitter van SNCF, zegt in een verklaring: ‘Klimaatverandering en de vraag naar milieuvriendelijk vervoer vragen om een ambitieus antwoord. Met het samenvoegen van Thalys en Eurostar creëren we een niet te missen alternatief voor vervoer over de weg en door de lucht.’
Duurzaam
SNCF denkt dat door samenvoeging van de twee hogesnelheidspoten het gebruik van duurzame energie kan worden ‘gemaximaliseerd’ en de uitstoot van CO2 zal verminderen. Hoewel treinen in vergelijking met vliegtuigen een veel lagere uitstoot van broeikasgassen hebben is het niet nul. De elektriciteit voor de treinen is voor een deel afkomstig van centrales die op fossiele brandstof lopen en zo hebben de treinen indirect toch uitstoot van broeikasgas.
Binnen Europa gaan in toenemende mate stemmen op om een deel van het vliegverkeer over de kortere afstanden (ruwweg tot 500 kilometer) te vervangen door treinvervoer. Zelfs KLM pleit hier voor in de eigen campagne Fly Responsibly.
Alstom
Als de boards van beide zelfstandige ondernemingen akkoord gaan met de fusie, evenals de Europese Commissie, ontstaat er volgens SNCF ‘een krachtig platform voor toekomstige groei van hogesnelheidstreinen in Europa.’
De rolling stock van Thalys en Eurostar is op zich onderling uitwisselbaar en allemaal afkomstig van de Franse treinenbouwer Alstom. De vloot van Eurostar is wel veel moderner dan die van Thalys. Beide ondernemingen waren de afgelopen jaren winstgevend.