Home / Treinen / Franse spoorwegen willen fusie van Thalys en Eurostar

Franse spoorwegen willen fusie van Thalys en Eurostar

Franse spoorwegen willen fusie van Thalys en Eurostar

SNCF, het Franse spoorbedrijf van de staat, wil Eurostar en Thalys laten fuseren. In beide hogesnelheidstreinen, die opereren in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en de UK, hebben de Fransen een meerderheidsbelang.

Eurostar en Thalys rijden nu samen 112 treinen per dag en vervoerden vorig jaar 18,5 miljoen passagiers. Onder de projectnaam Green Speed zou  dit aantal tot 2030 moeten stijgen naar dertig miljoen op jaarbasis.

SNCF heeft een belang van 62 procent in Thalys, de Belgische NMBS heeft 28 procent en Deutsche Bahn 10 procent. In Eurostar bezit SNCF 55 procent en NMBS 5 procent; de andere veertig procent zijn in handen van twee investeringsfondsen.

Guillaume Pepy, de voorzitter van SNCF, zegt in een verklaring: ‘Klimaatverandering en de vraag naar milieuvriendelijk vervoer vragen om een ambitieus antwoord. Met het samenvoegen van Thalys en Eurostar creëren we een niet te missen alternatief voor vervoer over de weg en door de lucht.’

Duurzaam
SNCF denkt dat door samenvoeging van de twee hogesnelheidspoten het gebruik van duurzame energie kan worden ‘gemaximaliseerd’ en de uitstoot van CO2 zal verminderen. Hoewel treinen in vergelijking met vliegtuigen een veel lagere uitstoot van broeikasgassen hebben is het niet nul. De elektriciteit voor de treinen is voor een deel afkomstig van centrales die op fossiele brandstof lopen en zo hebben de treinen indirect toch uitstoot van broeikasgas.

Binnen Europa gaan in toenemende mate stemmen op om een deel van het vliegverkeer over de kortere afstanden (ruwweg tot 500 kilometer) te vervangen door treinvervoer. Zelfs KLM pleit hier voor in de eigen campagne Fly Responsibly.

Alstom
Als de boards van beide zelfstandige ondernemingen akkoord gaan met de fusie, evenals de Europese Commissie, ontstaat er volgens SNCF ‘een krachtig platform voor toekomstige groei van hogesnelheidstreinen in Europa.’

De rolling stock van Thalys en Eurostar is op zich onderling uitwisselbaar en allemaal afkomstig van de Franse treinenbouwer Alstom. De vloot van Eurostar is wel veel moderner dan die van Thalys. Beide ondernemingen waren de afgelopen jaren winstgevend.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta investeert in milieu

Delta investeert in milieu

17/02/2020

Delta Air Lines investeert tot 2030 honderd miljoen euro per jaar om de eigen uitstoot van CO2 te verminderen. De Amerikaanse carrier zegt hiermee onder meer ‘clean-air technologieën’ te willen…

‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…