
FlixTrain wordt mogelijk een concurrent van Thalys op de lijn tussen Parijs en Brussel, met een doorverbinding naar Rotterdam en Amsterdam. In 2021 is de Europese treinmarkt vrij en mogen nieuwe aanbieders het spoor op.
FlixTrain, onderdeel van het Duitse private bedrijf FlixBus, rijdt nu alleen op een beperkt aantal routes in Duitsland. Vanaf 2020 volgt uitbreiding in Duitsland en begint FlixTrain met verbindingen in Zweden. FlixBus/ Train noemt de liberalisering van de treinmarkt in 2021 ‘een unieke kans’ om in Europa nieuwe treinverbindingen te openen.
Voor de Benelux en Frankrijk zit FlixTrain in de fase van verkenning. In Frankrijk moeten partijen die het spoor op willen achttien maanden voor het begin van de exploitatie hun plannen bekend maken bij de regelgevende instantie ARAFER. FlixTrain heeft dit inmiddels gedaan en de Franse autoriteiten voeren nu ‘economische evenwichtstoetsen’ uit. Een van de beoogde verbindingen is die tussen Parijs en Brussel, waar Thalys het monopolie heeft.
Of dit zal betekenen dat FlixTrain op termijn ook van en naar Nederlandse bestemmingen zal reizen is nog niet duidelijk, maar het bedrijf zegt dit niet uit te sluiten. Jesper Vis, de managing director van FlixBus Benelux, zegt in een verklaring: ‘Hoewel er in andere markten dan Duitsland, Zweden, Frankrijk en België momenteel nog geen concrete plannen voor FlixTrain in voorbereiding zijn, zijn we altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden.’