Home / Treinen / Eurostar nu vanaf Amsterdam

Eurostar nu vanaf Amsterdam

Eurostar nu vanaf Amsterdam

Eurostar rijdt vanaf vandaag rechtstreeks tussen Amsterdam en Londen, voorlopig tweemaal per dag. Op andere uren is de verbinding mogelijk via Thalys met een overstap in Brussel.

De hogesnelheidstrein stopt na vertrek uit Amsterdam alleen nog op Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid en gaat dan door naar Londen St Pancras. Op de heenweg naar de Britse hoofdstad moeten de passagiers in Brussel de trein verlaten om de douane te passeren, om daarna weer aan boord te gaan. In omgekeerde richting is deze procedure niet nodig omdat de grenscontrole al in Londen plaatsvindt.

Vanuit Londen is de reis daarom ook ongeveer een half uur sneller. Volgens de dienstregeling arriveert de Eurostar uit Londen na drie uur en één minuut op Rotterdam Centraal. Veertig minuten later is de trein op Amsterdam Centraal.

Vier miljoen reizigers
Eurostar raamt het marktpotentieel tussen Londen en Amsterdam vice versa op vier miljoen reizigers per jaar. De vraag uit de zakelijke markt zal, zo verwacht Eurostar, aanzienlijk zijn.

Op de nieuwe route tussen Amsterdam en Londen zet Eurostar de E320-treinen in die gratis wifi hebben en entertainment via de persoonlijke apparaten van de reizigers. In de Business Premier klasse krijgen de reizigers full service met eten en drinken, terwijl hen voor vertrek op de stations business class lounges  ter beschikking staan.

De treinen hebben een capaciteit van 450 stoelen. De 900 stoelen per richting per dag komt neer op ongeveer vijf volle Airbus A320’s of Boeing 737’s. De komende jaren voert Eurostar de frequentie op naar vier tot vijf directe treinen.

Grenscontrole eind 2019
Grenscontrole in Nederland voor de Eurostar kan pas eind 2019/ begin 2020 worden uitgevoerd. De formele besprekingen tussen Nederland en de Britten op dit punt zijn namelijk nog niet afgerond. Brexit, die in maart 2019 een feit zal zijn, lijkt niet van belang te zijn voor de verbinding. De UK maakte nooit onderdeel uit van de douane-unie Schengen en paspoortcontrole van en naar ‘Europa’ is er dus altijd geweest.

Eurostar is in handen van de Franse spoorwegen SNCF (55 procent), het Belgische spoorbedrijf NMBS (vijf procent) en van twee particuliere investeringsbedrijven. Eurostar rijdt sinds 1994 tussen Londen en Parijs en tussen Londen en Brussel. De vervoerder werkt voor de verbinding in Nederland samen met NS.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Winstwaarschuwing Ryanair

Winstwaarschuwing Ryanair

18/01/2019

Ryanair heeft vandaag de tweede winstwaarschuwing in vier maanden tijd afgegeven. De winst van het boekjaar, dat afloopt op 31 maart, valt nu naar verwachting 100 miljoen euro lager uit….

Nieuw plan voor Lelystad

Nieuw plan voor Lelystad

17/01/2019

Lelystad Airport zal in de eerste fase na opening, gepland in 2020, vooral een overloopluchthaven voor Schiphol worden, maar niet exclusief, zo staat in een brief van minister Cora van…

Norwegian krimpt in

Norwegian krimpt in

17/01/2019

Norwegian Air vermindert het aantal routes met de Boeing 737 als onderdeel van een ‘ingrijpende heroverweging’ van haar operatie. Dit is door de airline uit Oslo bekendgemaakt. Vier Europese bases…

Koppen gerold bij CWT

Koppen gerold bij CWT

16/01/2019

Carlson Wagonlit Travel (CWT) heeft vijf hoge managers in Europa aan de kant gezet, onder wie de MD voor de Benelux, Olivier Chateau. De vijf hebben CWT inmiddels ‘verlaten’ zegt…