Home / Treinen / Eurostar nu vanaf Amsterdam

Eurostar nu vanaf Amsterdam

Eurostar nu vanaf Amsterdam

Eurostar rijdt vanaf vandaag rechtstreeks tussen Amsterdam en Londen, voorlopig tweemaal per dag. Op andere uren is de verbinding mogelijk via Thalys met een overstap in Brussel.

De hogesnelheidstrein stopt na vertrek uit Amsterdam alleen nog op Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid en gaat dan door naar Londen St Pancras. Op de heenweg naar de Britse hoofdstad moeten de passagiers in Brussel de trein verlaten om de douane te passeren, om daarna weer aan boord te gaan. In omgekeerde richting is deze procedure niet nodig omdat de grenscontrole al in Londen plaatsvindt.

Vanuit Londen is de reis daarom ook ongeveer een half uur sneller. Volgens de dienstregeling arriveert de Eurostar uit Londen na drie uur en één minuut op Rotterdam Centraal. Veertig minuten later is de trein op Amsterdam Centraal.

Vier miljoen reizigers
Eurostar raamt het marktpotentieel tussen Londen en Amsterdam vice versa op vier miljoen reizigers per jaar. De vraag uit de zakelijke markt zal, zo verwacht Eurostar, aanzienlijk zijn.

Op de nieuwe route tussen Amsterdam en Londen zet Eurostar de E320-treinen in die gratis wifi hebben en entertainment via de persoonlijke apparaten van de reizigers. In de Business Premier klasse krijgen de reizigers full service met eten en drinken, terwijl hen voor vertrek op de stations business class lounges  ter beschikking staan.

De treinen hebben een capaciteit van 450 stoelen. De 900 stoelen per richting per dag komt neer op ongeveer vijf volle Airbus A320’s of Boeing 737’s. De komende jaren voert Eurostar de frequentie op naar vier tot vijf directe treinen.

Grenscontrole eind 2019
Grenscontrole in Nederland voor de Eurostar kan pas eind 2019/ begin 2020 worden uitgevoerd. De formele besprekingen tussen Nederland en de Britten op dit punt zijn namelijk nog niet afgerond. Brexit, die in maart 2019 een feit zal zijn, lijkt niet van belang te zijn voor de verbinding. De UK maakte nooit onderdeel uit van de douane-unie Schengen en paspoortcontrole van en naar ‘Europa’ is er dus altijd geweest.

Eurostar is in handen van de Franse spoorwegen SNCF (55 procent), het Belgische spoorbedrijf NMBS (vijf procent) en van twee particuliere investeringsbedrijven. Eurostar rijdt sinds 1994 tussen Londen en Parijs en tussen Londen en Brussel. De vervoerder werkt voor de verbinding in Nederland samen met NS.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AMEX heft leeftijdsgrens op

AMEX heft leeftijdsgrens op

24/06/2019

Flying Blue American Express Gold Card heft de grens van 75 jaar op, waarboven de leden geen recht meer hadden op gratis verzekeringen. Zakenreis-columnist Tonny Eyk, die zich luid en…

KLM mijdt luchtruim Iran

KLM mijdt luchtruim Iran

21/06/2019

KLM vliegt vanaf vandaag voorlopig niet over het zuiden van Iran. Aanleiding is het neerschieten door Iran van een Amerikaanse drone. Ook andere airlines, waaronder Qantas, mijden de regio Iran…

Belang Delta in Korean Air

Belang Delta in Korean Air

20/06/2019

Delta Air Lines heeft een belang van 4,3 procent genomen in de Hanjin Group, het moederbedrijf van Korean Air. Delta wil de deelname binnenkort opvoeren naar tien procent, maar wacht…

Kabinet wil kerosine-accijns

Kabinet wil kerosine-accijns

20/06/2019

De Nederlandse regering wil in Europees verband accijns regelen op kerosine. Dit heeft staatssecretaris van Financiën, Menno Snel, bekendgemaakt in het kader van een tweedaagse internationale conferentie over het belasten…