Home / Treinen / Eurostar in grote problemen

Eurostar in grote problemen

Eurostar in grote problemen

Eurostar is in grote problemen gekomen door de coronacrisis, met een terugval in reizigers van 95 procent en zware boekverliezen als gevolg. Het bedrijf heeft de regeringen in de UK en Frankrijk, de twee belangrijkste landen die de hogesnelheidstrein met elkaar verbindt, gevraagd om financiële steun.

Eurostar rijdt ook naar Brussel en Amsterdam, maar de lijn Londen-Parijs was voorafgaande aan de pandemie de moneymaker en ontwikkelde zich het vorige decennium tot een serieuze concurrent van het luchtverkeer op de route.

Corona maakte vanaf maart 2020 evenwel pijnlijk duidelijk dat de trein – en het openbaar vervoer in het algemeen – een vervoermiddel is met groot gevaar op virusbesmettingen, doordat veel reizigers dicht op elkaar zitten. In veel landen, waaronder Nederland, werd door de autoriteiten tijdens de lockdowns aangeraden om zo min mogelijk met het ov te reizen.

Van 30.000 naar 500 reizigers
Volgens de Financial Times is het aantal passagiers in het netwerk van Eurostar verpulverd. De krant zegt dat nu per dag rond de 500 mensen de hogesnelheidstrein pakken, tegen 30.000 dagelijks vóór corona.

De afgelopen jaren bestond de vrees dat Brexit een grote klap zou opleveren voor het reizen tussen de EU en de UK, per trein én het vliegtuig, maar nu blijkt het virus vele malen erger te zijn. “Brexit is een blijvende verkeersdrempel, maar corona was een aardbeving voor Eurostar” aldus de FT.

Eurostar is een semi-overheidsbedrijf, waarin de Franse staatsspoorwegen SNCF een meerderheidsbelang van 55 procent hebben. Een Canadese en een Amerikaanse institutionele belegger hebben samen 40 procent van de aandelen. De laatste 5 procent is in handen van de Belgische spoorwegen NMBS. De vier aandeelhouders pompten eerder al 200 miljoen euro in Eurostar om het bedrijf overeind te houden, maar het bedrijf zegt dat dat geld nu op is.

Volgens de CEO van SCNF, Jean-Pierre Farandou, is voor Eurostar zonder hulp van buiten het lot bezegeld. “We komen dichtbij het moment dat Eurostar serieuze cash flow problemen zal hebben. Volgende maand moet er een oplossing komen,” aldus Farandou  tegen de Financial Times.

De regeringen aan weerszijden van het Kanaalzouden lijken bereid te zijn om met leningen te komen. De Franse regering mag de grootste belanghebbende zijn, ook de Britten hechten post-Brexit aan een goede treinverbinding met ‘Europe’ om het zakelijke en leisure verkeer met de EU enigszins op peil te kunnen houden.

Niettemin heeft de regering van Boris Johnson er fijntjes op gewezen dat Eurostar geen Brits bedrijf is en dat de Fransen het meeste moeten bijdragen. De Britse staat was voorheen wel aandeelhouder, maar deed in 2015 – van Brexit was toen nog geen sprake – het eigen belang van de hand.

Foto © Eurostar

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Naam D-reizen ontvreemd

Naam D-reizen ontvreemd

17/04/2021

De merknaam D-reizen is onlangs, korte tijd vóór moederbedrijf D-rt Groep failliet ging, door de twee directeuren ‘ontvreemd,’ waardoor de boedel minder waard is. Voor consumenten met reisvouchers maakt het…

Schiphol verder met BAM

Schiphol verder met BAM

16/04/2021

Schiphol heeft de samenwerking met BAM, Heijmans en VolkerWessels voortijdig verlengd, omdat de bouwers zich tijdens de coronacrisis “flexibel” hebben opgesteld, zegt de luchthaven. De firma’s onderhouden de bestaande infrastructuur…

Staatssteun voor Air Canada

Staatssteun voor Air Canada

16/04/2021

Air Canada ontvangt alsnog een steunpakket van de staat ter waarde van 5,9 miljard Canadese dollar (3,95 miljard euro). De regering in Ottawa lag de afgelopen tijd onder vuur omdat…

Verkeer Schiphol blijft laag

Verkeer Schiphol blijft laag

15/04/2021

Vorige maand reisden 660.000 mensen via Schiphol, een handjevol mensen in vergelijking met de 5,6 miljoen van maart 2019. Het vrachtvervoer steeg wel, met een hoger volume. Het aantal vluchten…

Staatssteun EU toegestaan

Staatssteun EU toegestaan

15/04/2021

Het Hof van Justitie van de EU heeft bepaald dat staatssteun aan airlines toegestaan blijft. Ryanair had de zaak opnieuw aanhangig gemaakt, maar de rechter verwierp de bezwaren. De Ierse…

Uitstel conventie van GBTA

Uitstel conventie van GBTA

14/04/2021

De jaarlijkse conventie van GBTA is verplaatst van juli naar november, door de aanhoudende pandemie. Intussen rommelt het opnieuw in de zakenreisorganisatie: ‘president’ Bhart Sarin is abrupt opgestapt. De jaarlijkse…