Home / Treinen / Eurostar in grote problemen

Eurostar in grote problemen

Eurostar in grote problemen

Eurostar is in grote problemen gekomen door de coronacrisis, met een terugval in reizigers van 95 procent en zware boekverliezen als gevolg. Het bedrijf heeft de regeringen in de UK en Frankrijk, de twee belangrijkste landen die de hogesnelheidstrein met elkaar verbindt, gevraagd om financiële steun.

Eurostar rijdt ook naar Brussel en Amsterdam, maar de lijn Londen-Parijs was voorafgaande aan de pandemie de moneymaker en ontwikkelde zich het vorige decennium tot een serieuze concurrent van het luchtverkeer op de route.

Corona maakte vanaf maart 2020 evenwel pijnlijk duidelijk dat de trein – en het openbaar vervoer in het algemeen – een vervoermiddel is met groot gevaar op virusbesmettingen, doordat veel reizigers dicht op elkaar zitten. In veel landen, waaronder Nederland, werd door de autoriteiten tijdens de lockdowns aangeraden om zo min mogelijk met het ov te reizen.

Van 30.000 naar 500 reizigers
Volgens de Financial Times is het aantal passagiers in het netwerk van Eurostar verpulverd. De krant zegt dat nu per dag rond de 500 mensen de hogesnelheidstrein pakken, tegen 30.000 dagelijks vóór corona.

De afgelopen jaren bestond de vrees dat Brexit een grote klap zou opleveren voor het reizen tussen de EU en de UK, per trein én het vliegtuig, maar nu blijkt het virus vele malen erger te zijn. “Brexit is een blijvende verkeersdrempel, maar corona was een aardbeving voor Eurostar” aldus de FT.

Eurostar is een semi-overheidsbedrijf, waarin de Franse staatsspoorwegen SNCF een meerderheidsbelang van 55 procent hebben. Een Canadese en een Amerikaanse institutionele belegger hebben samen 40 procent van de aandelen. De laatste 5 procent is in handen van de Belgische spoorwegen NMBS. De vier aandeelhouders pompten eerder al 200 miljoen euro in Eurostar om het bedrijf overeind te houden, maar het bedrijf zegt dat dat geld nu op is.

Volgens de CEO van SCNF, Jean-Pierre Farandou, is voor Eurostar zonder hulp van buiten het lot bezegeld. “We komen dichtbij het moment dat Eurostar serieuze cash flow problemen zal hebben. Volgende maand moet er een oplossing komen,” aldus Farandou  tegen de Financial Times.

De regeringen aan weerszijden van het Kanaalzouden lijken bereid te zijn om met leningen te komen. De Franse regering mag de grootste belanghebbende zijn, ook de Britten hechten post-Brexit aan een goede treinverbinding met ‘Europe’ om het zakelijke en leisure verkeer met de EU enigszins op peil te kunnen houden.

Niettemin heeft de regering van Boris Johnson er fijntjes op gewezen dat Eurostar geen Brits bedrijf is en dat de Fransen het meeste moeten bijdragen. De Britse staat was voorheen wel aandeelhouder, maar deed in 2015 – van Brexit was toen nog geen sprake – het eigen belang van de hand.

Foto © Eurostar

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….