Home / Treinen / ‘Dramatisch’ halfjaar NS

‘Dramatisch’ halfjaar NS

‘Dramatisch’ halfjaar NS

NS heeft naar eigen zeggen een ‘dramatisch’ eerste halfjaar achter de rug. Het aantal reizigers kwam uit op 35 procent van pre-corona en was daarmee lager dan eerdere prognoses. NS zegt zonder verdere overheidssteun niet te kunnen opereren en noemt de eigen financiële situatie ‘zorgelijk.’

NS reed – op verzoek van de overheid – weer nagenoeg een volledige dienstregeling, terwijl het aantal klanten bleef steken op een derde van voorheen. Met name de zakelijke reizigers, zoals forenzen, bleven nog weg omdat het principe van thuiswerken lijkt te zijn ingeburgerd.

Ten opzichte van 2020, toen in de maanden april, mei en juni er door de net uitgebroken pandemie slechts een fractie van het aantal klanten over was, is H1 van 2021 wel iets beter. “Het eerste herstel komt vooral door de sociaal-recreatieve reizigers,” aldus NS in een toelichting op de cijfers over H1. “De tweede helft van dit jaar is erg onzeker. NS verwacht licht herstel, omdat studenten weer terug komen en het aantal sociaal-recreatieve reizigers verder groeit. Het woon-werk -verkeer zal naar verwachting echter achterblijven.”

Financieel slecht
Door de aanhoudende vraaguitval staat NS er ook financieel slecht voor. Het bedrijf zegt alleen door overheidssteun in Nederland en lagere beëindigingsvergoedingen bij de dochters in het Verenigd Koninkrijk een positief bedrijfsresultaat te hebben kunnen realiseren van 389 miljoen euro. Zonder die posten zou er een verlies zijn geleden van 600 miljoen euro. Ter vergelijking: 2019 was nog een heel goed jaar voor NS, met een omzetgroei van 12,4 procent naar 6,6 miljard euro. De nettowinst steeg toen jaar op jaar van 116 miljoen naar 215 miljoen euro.

NS verwacht geen snelle verbetering en raamde vorig jaar de inkomstenderving tot en met 2024 op 4,7 miljard euro, vergeleken met ‘de goede tijd.’  In ruim een jaar tijd is al ruim de helft van dat bedrag (2,4 miljard) vervlogen, waardoor met nog drie volle jaren te gaan de terugloop nog hoger kan uitvallen.

Vangnet
Marjan Rintel, de president-directeur van NS, zegt in de toelichting: “De onzekere situatie duurt voort voor onze collega’s en voor onze reizigers en dat zien wij terug in de reizigersaantallen en in onze financiële cijfers. Wij zijn blij dat wij ook tot 1 september 2022 een financieel vangnet van de overheid krijgen in de vorm van een beschikbaarheidsvergoeding. Voor de gehele ov-sector is het belangrijk dat deze lijn naar 2023 wordt doorgetrokken.”

De topvrouw wijst erop dat de beschikbaarheidsvergoeding niet alle kosten dekt. “Daarom nemen we zelf ook maatregelen om weer financieel gezond te worden. Dat is essentieel voor de toekomst van ons bedrijf en voor de bereikbaarheid van Nederland.”

Foto © NS

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…