Home / Treinen / Directe reis Eurostar naar Londen pas over twee jaar

Directe reis Eurostar naar Londen pas over twee jaar

Directe reis Eurostar naar Londen pas over twee jaar

Er is weer uitstel van de directe treinverbinding per Eurostar tussen Amsterdam en Londen. Het regelen van de grenscontroles kost meer tijd dan eerst gedacht, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat)  in een brief aan de Tweede Kamer.

NS en Eurostar waren eerder van plan deze lente de eerste verbinding tussen Amsterdam via Schiphol en Rotterdam naar Londen te beginnen, zij het slechts twee treinen per dag in beide richtingen. Hierin was een overstap voorzien op de heenweg in Brussel, waar de grenscontrole wordt uitgevoerd, omdat het Verenigd Koninkrijk niet in de Schengenzone zit. Op de terugweg gebeurt de paspoortcontrole in Londen en hoeven passagiers niet over te stappen.

In de oorspronkelijke plannen zou de Eurostar eind 2016 al gaan rijden tussen Amsterdam en Londen, maar dit werd enkele malen uitgesteld.

Ingrepen
NS en Eurostar willen namelijk dat de grenscontrole ook op de heenreis op de stations van Amsterdam, Schiphol en Rotterdam zal plaatsvinden. Behalve technische ingrepen op de drie treinstations, vergt dit instemming van de andere drie landen die bij de operatie zijn betrokken: de UK, België en Frankrijk. Dit proces, zo schrijft Van Veldhoven nu, vergt meer tijd.

“Het overleg met de vier landen over de internationale afspraken is in volle gang,” schrijft de bewindsvrouwe. “De inzet van de Nederlandse overheid is om samen met alle betrokken landen deze afspraken eind 2019 gerealiseerd te hebben zodat Eurostar naar verwachting vanaf dienstregeling 2020 een directe verbinding tussen Nederland en Londen kan gaan aanbieden.”

De staatssecretaris voegt eraan toe dat NS haar heeft meegedeeld dat de ‘operationele voorbereidingen, waaronder de testritten’ voor de introductie van de Eurostar ‘op schema lopen’ en naar verwachting in april 2018 gereed zullen zijn. Of het hierbij gaat om een volwaardige dienstregeling van de twee treinen per dag is onduidelijk. Van Veldhoven schrijft: “Eurostar werkt momenteel uit wanneer en in welke vorm de treindienst geïntroduceerd gaat worden.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

30/10/2020

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën…

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

30/10/2020

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten,…

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

30/10/2020

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in…

GBTA koopt ACTE-geheimen

GBTA koopt ACTE-geheimen

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Daaronder valt ook de opzet van educatieve sessies die ACTE organiseerde. Op papier komt…