
Het Franse SNCF krijgt voor zijn TGV een serieuze binnenlandse concurrent: Trenitalia. De stap is mogelijk door beleid van de Europese Commissie die af wil van de spoormonopolies; ook Nederland heeft hier mee te maken.
Trenitalia exploiteert binnenlands hogesnelheidstreinen tussen de meeste grote steden in Italië. Het staatsbedrijf lanceert nog deze maand zijn Frecciarossa (Rode Pijl) op de route tussen Milaan en Parijs, met stops in Turijn en Lyon. Het is de eerste buitenlandse concurrent op het Franse spoor waar SNCF – eveneens een staatsbedrijf – geen partnerschap mee heeft.
Met name de lijn tussen Lyon en Parijs is nu een zeer winstgevende verbinding voor SNCF en trekt veel zakenreizigers; Trenitalia mag ook op dit binnenlandse deel van de route reizigers meenemen. SNCF heeft zelf een verbinding uit Parijs die doorrijdt naar Milaan en de 900 kilometer in zeven uur aflegt.
Executives
Trenitalia probeert de zakenreizigers te lokken met een ‘executive class,’ die SNCF niet heeft.Aan boord bevindt zich ook een vergaderruimte, voor vijf personen, die gebruik kunnen maken van een scherm voor deelname via een videoverbinding. Of de Italianen een echte concurrent zullen worden valt te bezien. Voorlopig rijdt Trenitalia slechts drie keer per dag, terwijl SNCF elk uur een trein opereert tussen Parijs en Lyon.
Er zijn al jaren andere gebruikers op het Franse spoor, naast de SNCF, maar hierin heeft het spoorbedrijf belangen. De belangrijkste zijn Thalys (70 procent SNCF). Eurostar (55 procent SNCF) en het Spaanse Elipsos (50 procent SNCF). Trenitalia is in die zin de eerste echte concurrent.
Beeld © Trenitalia