Home / Travel management / Zorgen travel managers over vluchten met Boeing MAX

Zorgen travel managers over vluchten met Boeing MAX

Zorgen travel managers over vluchten met Boeing MAX

Een grote meerderheid van de travel managers maakt zich zorgen over reizen van hun klanten met de Boeing 737 MAX, als het toestel eenmaal weer mag vliegen. Dit blijkt uit een survey van GBTA.

Ruim tachtig procent van de travel managers, wereldwijd, vertrouwt de 737 MAX niet meer, sinds de twee dodelijke ongelukken met het type, in oktober 2018 en maart 2019, waarbij 346 mensen omkwamen. Sinds 13 maart staan alle MAX-vliegtuigen naar aanleiding van de crashes, die dezelfde oorzaak lijken te hebben, aan de grond.

Boeing werkt al maanden koortsachtig om de MAX weer luchtwaardig te krijgen. De grounding is een enorme kostenpost voor de vliegtuigbouwer en betekent ook flinke imagoschade. Zicht op een datum wanneer de 737 MAX weer veilig zou kunnen vliegen is er evenwel nog niet. Afgaande op mededelingen van Boeing, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA en van airlines zal terugkeer op zijn vroegst na de zomer plaats kunnen vinden.

Zeer bezorgd
En áls de Boeing 737 MAX uiteindelijk weer vliegt, zijn de problemen nog niet over. Onder de leden van de GBTA zegt 38 procent van de ondervraagden in de survey ‘zeer bezorgd’ te zijn over vluchten aan boord van de MAX en 43 procent is dat ‘in zekere mate.’

De travel managers proberen zich te verplaatsen in de schoenen van hun corporate clients: 19 procent van hen denkt dat zakelijke reizigers ‘zeer waarschijnlijk’ hun vlucht willen veranderen als blijkt dat ze aan boord van een Boeing MAX moeten stappen. Nog eens 48 procent zegt dat er ‘een zeker kans’ bestaat dat hun klanten zullen kiezen voor het vermijden van een reis met de MAX.

Veel zal afhangen van de stappen die Boeing de komende tijd zet. Scott Solombrino, de CEO van GBTA, eist in de Financial Times ‘transparantie’ rond de MAX. De brancheorganisatie van travel managers heeft weinig fiducie in Boeing zelf of de FAA, die beide de technische mankementen te laat zouden hebben onderkend. Wat Solombrino betreft zal een derde, onafhankelijke partij straks moeten vaststellen of de aangepaste versie van de MAX weer veilig is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
‘Enorme kansen’ BCD Travel

‘Enorme kansen’ BCD Travel

10/08/2020

BCD Travel heeft een nieuwe deal gesloten met SAP Concur voor zakelijke hotelreserveringen. BCD zegt dat overeenkomsten als deze in coronatijd “enorme kansen” bieden om “toegevoegde waarde te blijven leveren”…

Veel agressie door corona

Veel agressie door corona

10/08/2020

De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt maandag zich zorgen te maken over de vele meldingen van “misdragende passagiers” aan boord van vliegtuigen, met vertrek van of aankomst op Nederlandse luchthavens….

Duitsland verplicht coronatest

Duitsland verplicht coronatest

07/08/2020

Met ingang van zaterdag 8 augustus moeten alle passagiers op Duitse luchthavens die zijn aangekomen vanuit risicogebieden verplicht een coronatest ondergaan. Dit heeft de regering in Berlijn besloten. Wie weigert…

Teststraat corona op Schiphol

Teststraat corona op Schiphol

06/08/2020

De regering wil een vrijwillige teststraat inrichten voor passagiers afkomstig uit zogeheten risicogebieden. Dit heeft minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid donderdagavond gezegd tijdens een persconferentie, samen met premier Rutte….