Home / Travel management / Zorgen travel managers over vluchten met Boeing MAX

Zorgen travel managers over vluchten met Boeing MAX

Zorgen travel managers over vluchten met Boeing MAX

Een grote meerderheid van de travel managers maakt zich zorgen over reizen van hun klanten met de Boeing 737 MAX, als het toestel eenmaal weer mag vliegen. Dit blijkt uit een survey van GBTA.

Ruim tachtig procent van de travel managers, wereldwijd, vertrouwt de 737 MAX niet meer, sinds de twee dodelijke ongelukken met het type, in oktober 2018 en maart 2019, waarbij 346 mensen omkwamen. Sinds 13 maart staan alle MAX-vliegtuigen naar aanleiding van de crashes, die dezelfde oorzaak lijken te hebben, aan de grond.

Boeing werkt al maanden koortsachtig om de MAX weer luchtwaardig te krijgen. De grounding is een enorme kostenpost voor de vliegtuigbouwer en betekent ook flinke imagoschade. Zicht op een datum wanneer de 737 MAX weer veilig zou kunnen vliegen is er evenwel nog niet. Afgaande op mededelingen van Boeing, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA en van airlines zal terugkeer op zijn vroegst na de zomer plaats kunnen vinden.

Zeer bezorgd
En áls de Boeing 737 MAX uiteindelijk weer vliegt, zijn de problemen nog niet over. Onder de leden van de GBTA zegt 38 procent van de ondervraagden in de survey ‘zeer bezorgd’ te zijn over vluchten aan boord van de MAX en 43 procent is dat ‘in zekere mate.’

De travel managers proberen zich te verplaatsen in de schoenen van hun corporate clients: 19 procent van hen denkt dat zakelijke reizigers ‘zeer waarschijnlijk’ hun vlucht willen veranderen als blijkt dat ze aan boord van een Boeing MAX moeten stappen. Nog eens 48 procent zegt dat er ‘een zeker kans’ bestaat dat hun klanten zullen kiezen voor het vermijden van een reis met de MAX.

Veel zal afhangen van de stappen die Boeing de komende tijd zet. Scott Solombrino, de CEO van GBTA, eist in de Financial Times ‘transparantie’ rond de MAX. De brancheorganisatie van travel managers heeft weinig fiducie in Boeing zelf of de FAA, die beide de technische mankementen te laat zouden hebben onderkend. Wat Solombrino betreft zal een derde, onafhankelijke partij straks moeten vaststellen of de aangepaste versie van de MAX weer veilig is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…