
Bijna twee derde van de zakenreisinkopers (62 procent) gaf medewerkers in het afgelopen jaar de vrijheid om zelfstandig te boeken. In 2013 en 2012 was dat nog slechts 36 procent en 9 procent. Dit blijkt uit onderzoek van de Business Travel Show.
Van de travel managers die vrije keuze van boekingskanalen toestaan, staat 51 procent erop dat dit conform het reisbeleid gebeurt. Elf procent laat het helemaal los.
Verder blijkt dat 14 procent van de reizigers nooit buiten het beleid om boeken, 2 procent meer dan vorig jaar. Driekwart volgt de regels af en toe niet op. Negen procent is regelmatig rebels. De belangrijkste redenen voor het afwijken van het beleid zijn persoonlijke voorkeuren (31 procent), prijs (21 procent) en de wens direct bij de leverancier te boeken (14 procent).
Om de naleving van de regels te verbeteren, maakt 71 procent gebruik van voorkeursleveranciers. Meer dan de helft (53 procent) vergroot de bewustwording onder reizigers en 57 procent vergroot de ‘compliance’ via online booking tools.
Negen procent van de zakenreisinkopers geeft ‘straf’ aan reizigers die niet luisteren en 26 procent stimuleert reizigers om goedkopere reisopties te boeken.
Andere resultaten uit het onderzoek:
– 30 procent heeft een social media beleid voor reizigers en 8 procent is dit van plan te introduceren komend jaar.
– 49 procent vindt dat hun bedrijf niet genoeg investeert in feedback van reizigers: 36 procent verzamelt geen gegevens van reizigers en 19 procent vraagt reizigers nooit om feedback.
