Home / Travel management / Zakenreizigers lijden onder reizen

Zakenreizigers lijden onder reizen

Zakenreizigers lijden onder reizen

Werknemers die frequent zakelijk reizen, blijken aanzienlijk meer last te hebben van een lager concentratievermogen, meer stress en een verminderde productiviteit in vergelijking met hun niet-reizende collega’s. Dit is één van de belangrijkste conclusies van een onderzoek, gedaan in opdracht van AirPlus International, mondiale aanbieder van oplossingen voor de betaling van zakenreizen. Bedrijven moeten dan ook bij het opstellen van hun reisbeleid rekening houden met de hoeveelheid stress die gepaard gaat met reizen.

In samenwerking met het fysiologisch onderzoeksinstituut Optima-Life kregen AirPlus-zakenreizigers en een controlegroep bestaande uit niet-reizende medewerkers een hartmonitor die zowel de hartslag als de schommelingen daarin registreerde. Deze droegen zij gedurende drie dagen en nachten continu, behalve onder de douche. Daarna werd berekend hoelang zij gemiddeld erover deden om te herstellen van de activiteiten die zij gedurende de drie dagen hadden ondernomen. Voor de controlegroep waren dat de dagelijkse werkzaamheden in het Verenigd Koninkrijk. Voor de reizigers waren dat trips naar Europese landen en bestemmingen verder weg, zoals Amerika en Singapore.

De resultaten van de groep verschilden enorm. De reizigers hadden veel langer nodig om te herstellen dan de thuisblijvers. Het gemiddelde dagelijkse herstelpercentage in de niet-reizigersgroep was 26 procent vergeleken met slechts 14 procent bij de reizigers. Ook sliepen de reizigers veel korter dan de thuisblijvers: gemiddeld respectievelijk 6 uur en 41 minuten vergeleken met 7 uur en 2 minuten.

De resultaten laten niet alleen de duur van het herstel zien (uitgedrukt in procenten), maar ook de kwaliteit van het herstel, uitgedrukt op een gewogen schaal van -100 tot +100. De reizigers scoorden min 35, de thuisblijvers plus 81.

Het slechte herstel kan door een aantal interne en externe factoren komen. Sommige daarvan zijn tot op zekere hoogte beheersbaar. Tot de interne en omgevingsfactoren behoren: uitdroging, alcoholconsumptie, nervositeit of stress (bijvoorbeeld door vliegangst of werkgerelateerde stress), voeding, fysieke activiteiten, medicatie.

Externe factoren zijn onder andere: slaapomgeving, geluidsoverlast, hoogte, verlichting, omgevingstemperatuur, lichaamstemperatuur, lichaamscomfort, tijdzones, vluchttijden.

AirPlus adviseert deze invloeden mee te nemen bij het bepalen van de reisregels. Dit betekent niet dat er door iedereen business class moet worden gereisd, maar wel dat bedrijven zich moeten realiseren dat een gezonde, tevreden medewerker productiever is dan een gestreste.

Lian Wolfs, directeur Benelux bij AirPlus, licht toe: “Dat reizen een effect heeft op onze productiviteit en concentratievermogen was al langer bekend. De economische omstandigheden van de afgelopen jaren kunnen ertoe hebben geleid dat organisaties extra druk op hun personeel zetten in het belang van kostenbesparingen. Door aanpassing in het reisbeleid kunnen organisaties de productiviteit van hun personeel eenvoudig verhogen, zodat ze fris en gemotiveerd op hun afspraken verschijnen.”

Het volledige onderzoek en tips voor het verbeteren van de productiviteit van reizende werknemers kunt u hier lezen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….