Home / Travel management / Zakenreizigers boeken minder vaak rechtstreeks

Zakenreizigers boeken minder vaak rechtstreeks

Zakenreizigers boeken minder vaak rechtstreeks

Het aantal Europese zakenreizigers dat rechtstreeks vluchten boekt bij de favoriete luchtvaartmaatschappij is gedaald van 79 procent in 2017 naar 68 procent in 2018. Het aantal rechtstreekse boekingen van hotelovernachtingen daalde van 83 procent naar 70 procent.

Dit blijkt uit recent onderzoek van SAP Concur en GBTA onder 1.252 Europese zakenreizigers.

Van deze reizigers boekt 41 procent liever rechtstreeks omdat het gemakkelijker is. Ze willen gemak en een persoonlijke benadering. In de Benelux wordt prijs het vaakst genoemd (48 procent), gevolgd door gemak en betere keuze op een gedeelde tweede plaats (38 procent).

De door de werkgever gebruikte technologie van de online booking tool (OBT) wordt door 62 procent als enigszins of zeer vooruitstrevend gezien. “Dat kan de reden zijn waarom ze afstappen van rechtstreekse boekingen en vaker gebruikmaken van online booking tools (OBTs) in 2018,” zegt Pierre-Emmanuel Tetaz, EMEA SVP en General Manager bij SAP Concur. “Maar er kan meer worden gedaan om het gebruik van deze corporate kanalen te stimuleren, in het voordeel van zowel de reiziger als zijn werkgever,”

De kwaliteit van de gebruikte technologie volstaat volgens SAP Concur niet om het gedrag van de zakenreiziger te veranderen. Een strikter reisbeleid kan leiden tot een kleine, maar nog altijd merkbare toename in het gebruik van corporate kanalen. In een voorbeeld boekte 74 procent van de reizigers bij wie het bedrijfsbeleid redelijk flexibel was, rechtstreeks bij een luchtvaartmaatschappij. Dat aantal daalde naar 64 procent bij reizigers bij wie het bedrijf een veel strikter reisbeleid hanteerde.

In het onderzoek zei 43 procent van de zakenreizigers dat hun reisbeleid de afgelopen 5 jaar flexibeler was geworden en 15 procent gaf aan dat het strikter was geworden.

Een meer gepersonaliseerde boekingsprocedure aanbieden, vereist ook nieuwe manieren om te denken over reisbeleid, met name het delen van data in het tijdperk van de GDPR. Er zijn voorkeuren waar bedrijven volgens SAP Concur rekening mee kunnen houden:

45 Procent van de reizigers deelt alleen persoonsgegevens als het doel daarvan duidelijk is.

42 Procent wil alleen delen als ze op elk moment kunnen kiezen voor een opt-out.

47 Procent wil reisvoorkeuren en favorieten met hun online booking tool delen.

45 Procent wil contactgegevens delen.

43 Procent wil de locatie van hun bedrijf delen.

Reizigers zijn volgens SAP Concur veel minder bereid om meer persoonlijke informatie te delen, zoals woonadres, dieetvoorkeuren of biometrie (bijvoorbeeld vingerafdrukken).

Door: | redactie[at]zakenreis.nl

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…