Home / Travel management / Zakenreizigers boeken minder vaak rechtstreeks

Zakenreizigers boeken minder vaak rechtstreeks

Zakenreizigers boeken minder vaak rechtstreeks

Het aantal Europese zakenreizigers dat rechtstreeks vluchten boekt bij de favoriete luchtvaartmaatschappij is gedaald van 79 procent in 2017 naar 68 procent in 2018. Het aantal rechtstreekse boekingen van hotelovernachtingen daalde van 83 procent naar 70 procent.

Dit blijkt uit recent onderzoek van SAP Concur en GBTA onder 1.252 Europese zakenreizigers.

Van deze reizigers boekt 41 procent liever rechtstreeks omdat het gemakkelijker is. Ze willen gemak en een persoonlijke benadering. In de Benelux wordt prijs het vaakst genoemd (48 procent), gevolgd door gemak en betere keuze op een gedeelde tweede plaats (38 procent).

De door de werkgever gebruikte technologie van de online booking tool (OBT) wordt door 62 procent als enigszins of zeer vooruitstrevend gezien. “Dat kan de reden zijn waarom ze afstappen van rechtstreekse boekingen en vaker gebruikmaken van online booking tools (OBTs) in 2018,” zegt Pierre-Emmanuel Tetaz, EMEA SVP en General Manager bij SAP Concur. “Maar er kan meer worden gedaan om het gebruik van deze corporate kanalen te stimuleren, in het voordeel van zowel de reiziger als zijn werkgever,”

De kwaliteit van de gebruikte technologie volstaat volgens SAP Concur niet om het gedrag van de zakenreiziger te veranderen. Een strikter reisbeleid kan leiden tot een kleine, maar nog altijd merkbare toename in het gebruik van corporate kanalen. In een voorbeeld boekte 74 procent van de reizigers bij wie het bedrijfsbeleid redelijk flexibel was, rechtstreeks bij een luchtvaartmaatschappij. Dat aantal daalde naar 64 procent bij reizigers bij wie het bedrijf een veel strikter reisbeleid hanteerde.

In het onderzoek zei 43 procent van de zakenreizigers dat hun reisbeleid de afgelopen 5 jaar flexibeler was geworden en 15 procent gaf aan dat het strikter was geworden.

Een meer gepersonaliseerde boekingsprocedure aanbieden, vereist ook nieuwe manieren om te denken over reisbeleid, met name het delen van data in het tijdperk van de GDPR. Er zijn voorkeuren waar bedrijven volgens SAP Concur rekening mee kunnen houden:

45 Procent van de reizigers deelt alleen persoonsgegevens als het doel daarvan duidelijk is.

42 Procent wil alleen delen als ze op elk moment kunnen kiezen voor een opt-out.

47 Procent wil reisvoorkeuren en favorieten met hun online booking tool delen.

45 Procent wil contactgegevens delen.

43 Procent wil de locatie van hun bedrijf delen.

Reizigers zijn volgens SAP Concur veel minder bereid om meer persoonlijke informatie te delen, zoals woonadres, dieetvoorkeuren of biometrie (bijvoorbeeld vingerafdrukken).

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…