Home / Travel management / Zakenreiziger gebruikt OBT en OTA ongeveer evenveel

Zakenreiziger gebruikt OBT en OTA ongeveer evenveel

Zakenreiziger gebruikt OBT en OTA ongeveer evenveel

Drie van de vijf zakenreizigers op de drie grootste markten van Europa: Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk gebruiken ‘traditionele kanalen’ om hun reis te boeken. Dit zegt GBTA, de Global Business Travel Association, op basis van een eigen onderzoek onder de naam Booking Behaviour.

Traditionele kanalen zijn voor GBTA het bellen/ mailen van de reisagent of de reismanager van het eigen bedrijf, al dan niet in combinatie met een online booking tool (OBT). Alternatieve kanalen zijn boekingen direct bij de aanbieders (airlines, hotels, etc.) of het gebruik van een online travel agency (OTA).

Het onderzoek van GBTA blinkt niet uit in helderheid. Want de opgetelde percentages van gebruikers van OBT en van OAT. Als de reisassociatie de getallen uitsplitst in drie categorieën: gebruikt alleen traditioneel, gebruikt alleen alternatief en gebruikt allebei, kloppen de percentages wel.

Dan blijkt ook dat er tussen de drie landen weinig grote verschillen bestaan. De Britten gebruiken het meest (alleen) de alternatieven kanalen (41 procent), bij de Fransen en de Duitsers is dat beide 39 procent.

Het onderzoek toont ook aan dat er verschillen zijn in boekingsgedrag al naar gelang de grootte van het bedrijf van de zakenreiziger. Het wekt volgens GBTA geen verbazing dat werknemers van grote bedrijven vaker traditionele kanalen gebruiken omdat grotere bedrijven meestal een OBT en eigen reismanagers hebben. Maar zelfs bij grote bedrijven heeft bijna de helft van alle zakenreizigers, in alle drie de landen, ten minste een keer een alternatief kanaal gebruikt in 2015, voor ten minste één reis.

“Zakenreizigers in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk maken gebruik van diverse kanalen om hun reis te boeken. Onze survey toont aan dat reizigers die toegang hebben tot een OBT gewoonlijk zelf boeken via een alternatief kanaal,” aldus Monica Sanchez, directeur onderzoek van GBTA.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta investeert in milieu

Delta investeert in milieu

17/02/2020

Delta Air Lines investeert tot 2030 honderd miljoen euro per jaar om de eigen uitstoot van CO2 te verminderen. De Amerikaanse carrier zegt hiermee onder meer ‘clean-air technologieën’ te willen…

‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…