Home / Travel management / Zakenreiziger gebruikt OBT en OTA ongeveer evenveel

Zakenreiziger gebruikt OBT en OTA ongeveer evenveel

Zakenreiziger gebruikt OBT en OTA ongeveer evenveel

Drie van de vijf zakenreizigers op de drie grootste markten van Europa: Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk gebruiken ‘traditionele kanalen’ om hun reis te boeken. Dit zegt GBTA, de Global Business Travel Association, op basis van een eigen onderzoek onder de naam Booking Behaviour.

Traditionele kanalen zijn voor GBTA het bellen/ mailen van de reisagent of de reismanager van het eigen bedrijf, al dan niet in combinatie met een online booking tool (OBT). Alternatieve kanalen zijn boekingen direct bij de aanbieders (airlines, hotels, etc.) of het gebruik van een online travel agency (OTA).

Het onderzoek van GBTA blinkt niet uit in helderheid. Want de opgetelde percentages van gebruikers van OBT en van OAT. Als de reisassociatie de getallen uitsplitst in drie categorieën: gebruikt alleen traditioneel, gebruikt alleen alternatief en gebruikt allebei, kloppen de percentages wel.

Dan blijkt ook dat er tussen de drie landen weinig grote verschillen bestaan. De Britten gebruiken het meest (alleen) de alternatieven kanalen (41 procent), bij de Fransen en de Duitsers is dat beide 39 procent.

Het onderzoek toont ook aan dat er verschillen zijn in boekingsgedrag al naar gelang de grootte van het bedrijf van de zakenreiziger. Het wekt volgens GBTA geen verbazing dat werknemers van grote bedrijven vaker traditionele kanalen gebruiken omdat grotere bedrijven meestal een OBT en eigen reismanagers hebben. Maar zelfs bij grote bedrijven heeft bijna de helft van alle zakenreizigers, in alle drie de landen, ten minste een keer een alternatief kanaal gebruikt in 2015, voor ten minste één reis.

“Zakenreizigers in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk maken gebruik van diverse kanalen om hun reis te boeken. Onze survey toont aan dat reizigers die toegang hebben tot een OBT gewoonlijk zelf boeken via een alternatief kanaal,” aldus Monica Sanchez, directeur onderzoek van GBTA.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…