Home / Travel management / Zakenreiziger: bedrijf denkt te weinig aan veiligheid

Zakenreiziger: bedrijf denkt te weinig aan veiligheid

Zakenreiziger: bedrijf denkt te weinig aan veiligheid

Minder dan de helft van alle bedrijven heeft een systeem klaar liggen om het reisplan van hun werknemers te volgen als zij buiten de corporate kanalen boeken. Dit blijkt uit een Europees onderzoek van Global Business Travel Association en SAP Concur, op basis van de beleving van de zakenreizigers zelf.

In de survey werd aan 1.252 Europese zakenreizigers in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Nederland en België gevraagd naar hun ervaringen. Verreweg de meeste zakenreizigers, acht op de tien, zeiden het belangrijk te vinden voor hun veiligheid dat hun bedrijf op de hoogte is van het reisplan. “Toch zegt minder dan de helft (47 procent) dat hun organisatie een overzicht heeft van het reisplan als de boeking niet via de corporate kanalen is gegaan,” zegt GBTA op basis van een onderzoek dat tijdens de GBTA-conferentie afgelopen week in Berlijn bekend werd gemaakt.

Zichtbaarheid
“Gegevens van de boeking blijven een cruciale rol spelen bij de reis-veiligheid, terwijl zakenreizigers hoge verwachtingen hebben van hun eigen bedrijf wat betreft veiligheid,” aldus Jessica Collison, de directeur onderzoek van GBTA. “Veel reizigers boeken buiten de corporate tools om, via alternatieve kanalen, waardoor er een gebrek aan zichtbaarheid ontstaat. Dit heeft kritische gevolgen voor de reisuitgaven en voor de duty-of-care-verantwoordelijkheid.”

En Pierre-Emmanuele Tetaz, Senior Vice President & General Manager EMEA van SAP Concur – dat samen met de GBTA het onderzoek deed – zegt over de conclusies: “In een noodsituatie, of het nu een natuurramp is of een terroristische aanval, zijn bedrijven echt verantwoordelijk voor de veiligheid van hun mensen. Het is van essentieel belang dat bedrijven snel kunnen reageren, om binnen enkele minuten hun employees te lokaliseren.” Tetaz vindt dat reisboekingen altijd zichtbaar moeten zijn, “of zakenreizigers nu boeken via de online booking tool (OBT) van hun bedrijf of daarbuiten.”

Het onderzoek van GBTA en SAP Concur is op basis van de subjectieve beleving van de zakenreizigers. Onduidelijk blijft of inderdaad meer dan de helft van de bedrijven geen mechanisme heeft om hun werknemers op te sporen die hun reis niet via de OBT hebben geregeld.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Minder agressie in de lucht

Minder agressie in de lucht

14/12/2018

Het aantal gevallen van ‘unruly passengers’ in de lucht is dit jaar gedaald, zo blijkt uit voorlopige cijfers van IATA die deze week bekend zijn gemaakt. De meeste problemen zijn…

Homelike in Nederland

Homelike in Nederland

12/12/2018

Boekingsplatform Homelike, gericht op accommodatie voor de zakelijke markt, heeft sinds kort duizend appartementen in de verhuur in Amsterdam. Rotterdam en andere steden in de Benelux zullen ‘spoedig’ volgen, zegt…