Home / Travel management / Zakelijke reizigers blijven binnen het reisbeleid

Zakelijke reizigers blijven binnen het reisbeleid

Zakelijke reizigers blijven binnen het reisbeleid

Bijna de helft van de zakelijke reizigers wil graag zelf boeken en meer dan drie kwart blijft altijd binnen het reisbeleid. Dit blijkt uit een onderzoek onder meer dan 5.500 zakelijke reizigers door Egencia, de zakenreistak van de Expedia Group. In het onderzoek stonden de belangrijkste overwegingen bij het boeken van zakelijke reizen centraal.

Liever uitgerust ter plaatse
Reizigers boeken liever opties waardoor ze tijd besparen en uitgerust ter plaatse komen. Bijna een derde wil de mogelijkheid hebben om direct te vliegen en 22 procent geeft de voorkeur aan handige vluchttijden. Over het algemeen willen de respondenten van het onderzoek tijden die het best aansluiten op hun schema (30 procent).

Zakelijke reizigers geven de voorkeur aan hotels op handige en veilige locaties (31 procent). Het boeken van hotels binnen het reisbeleid is de grootste prioriteit bij 23 procent van de respondenten. Waarna het boeken tegen een gunstige prijs bij 14 procent van de respondenten het belangrijkst is.

Graag zelf boeken
Het belangrijkste onderdeel van een zakelijk reisprogramma is volgens 48 procent van de respondenten de mogelijkheid om zelf boekingen te kunnen plaatsen of wijzigen. Met afstand op de tweede plaats staat een gespecialiseerde klantenservice (15 procent).

De meeste zakelijke reizigers willen graag binnen het zakelijke reisbeleid blijven, en 82 procent van de respondenten zegt altijd binnen het beleid te boeken. In Frankrijk, Duitsland en Zweden ligt dat percentage op 87 procent. Amerikanen houden zich er het minst aan (62 procent). De belangrijkste reden om buiten het beleid te boeken is omdat ze niet ver genoeg van tevoren kunnen boeken om aan het beleid te kunnen voldoen, stelt 49 procent van de respondenten wereldwijd.

Te goedkope hotels
De meest gehoorde klacht over zakelijke reisprogramma’s is de beperking in prijs en de impact hiervan op de kwaliteit van het logeeradres (31 procent) gevolg door beperkte mogelijkheden voor upgrades (15 procent).

“De dagen van gedachteloze kostenbesparingen in zakelijke reisprogramma’s zijn voorbij”, zegt Wendy White, vice president marketing bij Egencia. “Terwijl travel managers nog steeds worden geacht om kosten te besparen, is de inzet veel groter. De bedrijfscultuur, het merk van de werkgever en het in staat zijn om talent aan te kunnen trekken en behouden, zijn belangrijke factoren voor de groei en succes van bedrijven. De moderne travel manager weet dat, en zet het zakelijke reisprogramma in om de bedrijfscultuur mede vorm te geven.”

Voor dit onderzoek ondervroeg Egencia 5.545 gebruikers in Noord- Amerika, Europa, en Azië-Pacific in mei 2018.

De Expedia-dochter is sinds 2008 actief op de Nederlandse markt.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…