Home / Travel management / Zakelijke reizigers blijven binnen het reisbeleid

Zakelijke reizigers blijven binnen het reisbeleid

Zakelijke reizigers blijven binnen het reisbeleid

Bijna de helft van de zakelijke reizigers wil graag zelf boeken en meer dan drie kwart blijft altijd binnen het reisbeleid. Dit blijkt uit een onderzoek onder meer dan 5.500 zakelijke reizigers door Egencia, de zakenreistak van de Expedia Group. In het onderzoek stonden de belangrijkste overwegingen bij het boeken van zakelijke reizen centraal.

Liever uitgerust ter plaatse
Reizigers boeken liever opties waardoor ze tijd besparen en uitgerust ter plaatse komen. Bijna een derde wil de mogelijkheid hebben om direct te vliegen en 22 procent geeft de voorkeur aan handige vluchttijden. Over het algemeen willen de respondenten van het onderzoek tijden die het best aansluiten op hun schema (30 procent).

Zakelijke reizigers geven de voorkeur aan hotels op handige en veilige locaties (31 procent). Het boeken van hotels binnen het reisbeleid is de grootste prioriteit bij 23 procent van de respondenten. Waarna het boeken tegen een gunstige prijs bij 14 procent van de respondenten het belangrijkst is.

Graag zelf boeken
Het belangrijkste onderdeel van een zakelijk reisprogramma is volgens 48 procent van de respondenten de mogelijkheid om zelf boekingen te kunnen plaatsen of wijzigen. Met afstand op de tweede plaats staat een gespecialiseerde klantenservice (15 procent).

De meeste zakelijke reizigers willen graag binnen het zakelijke reisbeleid blijven, en 82 procent van de respondenten zegt altijd binnen het beleid te boeken. In Frankrijk, Duitsland en Zweden ligt dat percentage op 87 procent. Amerikanen houden zich er het minst aan (62 procent). De belangrijkste reden om buiten het beleid te boeken is omdat ze niet ver genoeg van tevoren kunnen boeken om aan het beleid te kunnen voldoen, stelt 49 procent van de respondenten wereldwijd.

Te goedkope hotels
De meest gehoorde klacht over zakelijke reisprogramma’s is de beperking in prijs en de impact hiervan op de kwaliteit van het logeeradres (31 procent) gevolg door beperkte mogelijkheden voor upgrades (15 procent).

“De dagen van gedachteloze kostenbesparingen in zakelijke reisprogramma’s zijn voorbij”, zegt Wendy White, vice president marketing bij Egencia. “Terwijl travel managers nog steeds worden geacht om kosten te besparen, is de inzet veel groter. De bedrijfscultuur, het merk van de werkgever en het in staat zijn om talent aan te kunnen trekken en behouden, zijn belangrijke factoren voor de groei en succes van bedrijven. De moderne travel manager weet dat, en zet het zakelijke reisprogramma in om de bedrijfscultuur mede vorm te geven.”

Voor dit onderzoek ondervroeg Egencia 5.545 gebruikers in Noord- Amerika, Europa, en Azië-Pacific in mei 2018.

De Expedia-dochter is sinds 2008 actief op de Nederlandse markt.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Minder agressie in de lucht

Minder agressie in de lucht

14/12/2018

Het aantal gevallen van ‘unruly passengers’ in de lucht is dit jaar gedaald, zo blijkt uit voorlopige cijfers van IATA die deze week bekend zijn gemaakt. De meeste problemen zijn…

Homelike in Nederland

Homelike in Nederland

12/12/2018

Boekingsplatform Homelike, gericht op accommodatie voor de zakelijke markt, heeft sinds kort duizend appartementen in de verhuur in Amsterdam. Rotterdam en andere steden in de Benelux zullen ‘spoedig’ volgen, zegt…