Home / Travel management / Waken voor mentale gezondheid zakenreizigers

Waken voor mentale gezondheid zakenreizigers

Waken voor mentale gezondheid zakenreizigers

Frequente zakenreizigers die nu noodgedwongen vanuit huis werken, kunnen last krijgen van psychische problemen. Hiervoor waarschuwt Matthew Holman van Simpila Healthy Solutions, tijdens een educatieve online-sessie voor travel managers van de NATM.

De road warriors van een paar maanden geleden zitten door de coronacrisis opeens thuis en maken dagelijks onderdeel uit van het gezinsleven. Het ‘normale’ sociale en werkleven is uit balans en dat vergt aanpassingen van iedereen. Denk bijvoorbeeld aan kinderen die thuisonderwijs krijgen, terwijl van een of beide ouders wordt verwacht dat zij gewoon doorwerken vanuit huis.

Ook in deze tijd, waarin er praktisch helemaal niet wordt gereisd, is Duty of Care, de wettelijke zorgplicht van bedrijven voor hun medewerkers, onverminderd van kracht. Matthew Holman, eigenaar en oprichter van Simpila Healthy Solutions, spoort travel managers daarom aan op alert te zijn op de mentale gezondheid van hun zakenreizigers. “Ook al ben je niet besmet met COVID-19 en heb je geen fysieke klachten, dan nog kan het virus zorgen voor gezondheidsklachten,” zegt Holman. “De mentale gezondheid van zakenreizigers staat onder druk. Spanningen binnen het gezin en angst vanwege het risico op baanverlies zorgen voor onzekerheid en stress. Zelfs depressies liggen op de loer. Mensen die alleen wonen, en nu dus ook werken, kunnen geïsoleerd raken en eenzaam worden.”

Tijdens de eerste online NATM-bijeenkomst vorige week, gaf Holman travel managers inzichten en handvatten hoe zij hun eigen mentale gezondheid kunnen managen, maar ook die van hun reizigers.

“Conform de richtlijnen van het RIVM hebben wij onze ledenbijeenkomst van 15 april afgelast,” zegt Odete Pimenta da Silva, directeur van de belangenvereniging voor travel management. “Totdat fysieke bijeenkomsten weer mogelijk zijn, zal de NATM travel managers en travel buyers via online events op de hoogte blijven brengen van ontwikkelingen en content die voor hen van belang is. De volgende virtuele bijeenkomst heeft plaats op 15 april en een derde volgt eind april of begin mei. Vanwege de uitzonderlijke situatie waarin wij ons bevinden, kunnen ook travel managers die geen lid zijn van de NATM zich inschrijven voor deze online-sessies”

Travel managers doen er goed aan om in deze periode het reisbeleid van hun bedrijf te evalueren. En – indien noodzakelijk – het reisprogramma dusdanig aan te passen, dat de zakenreizigers weten dat hun bedrijf waakt voor hun fysieke én mentale gezondheid, vindt Pimenta da Silva. “Veiligheid, tracking & tracing en zorg onderweg moeten zijn gewaarborgd voordat bedrijven hun medewerkers weer op pad sturen. Zodra dit überhaupt weer veilig is volgens het reisadvies van Buitenlandse Zaken.”

Simpila Healthy Solutions faciliteert in deze COVID-19 periode online events van 60 minuten tegen een gereduceerd tarief van 10 Britse pond ex btw (zie www.simpila.com/find-a-course).

 

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

12/07/2020

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VRR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een…

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…