Home / Travel management / RE: volop ideeën voor toekomst Travel Management

RE: volop ideeën voor toekomst Travel Management

RE: volop ideeën voor toekomst Travel Management

Tijdens interactieve breakout-sessies hebben deelnemers aan de RE-conferentie in Amsterdam, een initiatief van de NATM (Nederlandse Associatie voor Travel Management) ideeën uitgewisseld over de toekomst van travel management. In groepen werd gebrainstormd over veiligheid, kostenreductie, productiviteit en klanttevredenheid. De meest kansrijke gedachten werden door de groepen geselecteerd en in de plenaire bijeenkomst bekendgemaakt.

De deelnemers aan de conferentie  – inkopers en leveranciers van zakelijke reisproducten – bogen zich samen over actuele vraagstukken in travel management. Zo bedachten de deelnemers een manier om artificial intelligence in te zetten binnen bedrijven. De introductie van een chatbot op corporate websites om vragen te beantwoorden van zakenreizigers werd gezien als een kansrijk idee op het gebied van productiviteit. Een chatbot kan vragen van reizigers beantwoorden aan de hand van het reisbeleid van het bedrijf.

Vrije keuzes
Op het gebied van kostenbesparing werd de voorkeur gegeven aan het vergroten van de waarde van producten of diensten in plaats van kostenreductie. Volgens de deelnemers zijn daar mogelijkheden voor wanneer verschillende kanalen worden gebundeld volgens het one stop shop-concept. De kosten zijn hierdoor beter in de hand te houden en de reiziger ervaart meer waarde wanneer hij of zij meer keuzevrijheid ervaart in het aankoopproces.

Meer keuzevrijheid werd ook gezien als dé manier om de reizigerstevredenheid te verhogen. Door het business travel budget te personaliseren en een budget per reis beschikbaar te stellen, kan de zakenreiziger zelf kiezen hoe het geld besteed wordt.

Op het gebied van safety en duty of care werd aandacht gevraagd voor kleinere bedrijven waarvoor het moeilijk is om informatie over de risico’s van reizen boven tafel te krijgen. In de nabije toekomst zou een systeem waarmee reizigers toegang krijgen over allerhande informatie over veiligheid onderweg, in grote bedrijven maar ook in het midden- en kleinbedrijf beschikbaar moeten komen.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Knorretje helpt Schiphol

Knorretje helpt Schiphol

25/09/2021

Schiphol zet ‘diervriendelijk’ geteelde varkens in, die op afgeschermd land tussen twee banen oogstresten opeten, waardoor vogels mogelijk zullen wegblijven. Het gaat om een proef. De luchthaven werkt in het…

TMC Lola opgedoekt

TMC Lola opgedoekt

23/09/2021

Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT. Officieel spreekt Lola…