Home / Travel management / Versobering reisbeleid blijft in Europa

Versobering reisbeleid blijft in Europa

Versobering reisbeleid blijft in Europa

De versobering van het reisbeleid, die door veel Europese reizende bedrijven als gevolg van de financiële crisis sinds 2008 is doorgevoerd, zal op de lange termijn van kracht blijven en mogelijk zelfs permanent worden. Dit stelt PhoCusWright in een onderzoek naar ‘managed travel’ in opdracht van reisdistributiesysteem (GDS) Travelport.

Dit is niet de enige verandering waar de zakenreisindustrie op in moet spelen, stelt het rapport. Een nieuwe generatie zakenreizigers vertoont ander zakenreisgedrag met andere voorkeuren en verwachtingen van de markt. Jonge werknemers, die gewend zijn zaken online en onderweg te regelen, willen flexibelere en efficiëntere manieren om hun reis te regelen, tracken en managen.

Deze ontwikkeling wordt ondersteund door technologische oplossingen en providers die de boekingsprocessen beloven te stroomlijnen.

Europese bedrijven moeten dus het evenwicht zien te vinden tussen het strikt managen van hun reisprogramma’s en -budgetten, de verwachtingen van de nieuwe reizigers en de mogelijke verbeteringen van nieuwe technologieën.

Dit alles vindt plaats op een zeer gefragmenteerde distributiemarkt, waar nieuwe en gevestigde kanalen vechten om marktaandeel. Ondertussen verfijnen reisleveranciers, zoals luchtvaartmaatschappijen en hotels, hun strategieën en zoeken nieuwe manieren om hun producten efficiënt te distribueren naar corporate klanten.

In de totale Europese reissector ging in 2012 218 miljard euro om, een stijging van 3,9 procent. Daarvan werd 38,9 miljard euro uitgegeven aan zakenreizen door bedrijven met een reisbeleid, een toename van 4,4 procent. De verwachting is dat online reisagenten in 2013 16 procent meer boekingen zullen verwerken en in 2014 13 procent. Low-cost carriers breiden hun netwerk uit in Europa, terwijl netwerkmaatschappijen dat juist inkrimpen. De trein heeft meer dan 50 procent marktaandeel weten te veroveren op het vliegtuig op routes met maximaal 3,5 uur (trein)reistijd.

Meer over Travelport en het onderzoek van PhoCusWright leest u in de komende Zakenreis. Nog geen abonnement? Kijk hier voor meer informatie.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…