Home / Travel management / VCK Travel benchmarkt corporate travel management

VCK Travel benchmarkt corporate travel management

VCK Travel benchmarkt corporate travel management

VCK Travel heeft onderzoek gedaan naar de invloed van de ontwikkelingen in de zakelijke reismarkt op het organiseren van zakenreizen.

De belangrijkste conclusies van het rapport zijn:

Focus op kostenbesparing vraagt om betere inkoopcondities
Ondanks het economische herstel, blijft kostenbesparing bovenaan de agenda van de directie staan. De inkoopcondities zijn nog niet optimaal, geven veel respondenten aan. Verder is er behoefte aan meer flexibiliteit bij het omboeken van reizen. 54 Procent denkt bij zakenreizen te kunnen besparen op de prijs van vliegtickets en 60 procent op de kosten voor wijziging en annulering. Ook het reisbeleid in z’n totaliteit is bij veel organisaties voor verbetering vatbaar. 55 Procent van de organisaties heeft nog geen of geen goed geïmplementeerd reisbeleid.

Zelf reizen boeken via het internet brengt verborgen kosten mee
Hoewel bijna alle respondenten werken met een Travel Management Company (TMC), combineert de helft dit met eigen boekingen via het internet. In de meeste gevallen is een managementassistent of het directiesecretariaat verantwoordelijk voor de boekingen, maar ook andere medewerkers en reizigers zelf worden steeds vaker bij het reserveringsproces betrokken. Een groot probleem bij het zelf boeken is dat een vlucht vaak niet binnen een redelijke termijn en tegen aanvaardbare kosten is te wijzigen, omdat de tickets direct worden toegezonden. Bijna driekwart van de respondenten vindt de prijsvorming van vliegtickets niet transparant, onder meer door verborgen toeslagen. Verder is door ‘ontbundeling’ vaak sprake van bijkomende kosten voor luchthavenbelasting, overheidstoeslagen en zogenoemde carrier imposed charges. Daarnaast zijn er nog ancillatytoeslagen voor bijvoorbeeld maaltijden, stoelen met extra beenruimte en ruimbagage. 15 Procent geeft aan dat de TMC’s ook niet altijd helder zijn in hun kostenopbouw.

Reisbeleid gericht op boekingsproces en minder op de zorgplicht
Het reisbeleid is vooral gericht op het boekingsproces – zoals richtlijnen voor vliegreizen, hotelovernachtingen en autohuur – en minder op de zorgplicht. De organisaties beperken zich veelal tot het verplicht stellen van een bepaald boekingskanaal, zodat de actuele locatie van de medewerkers bij calamiteiten eenvoudiger kan worden getraceerd.

Behoefte aan integratie van mobile selfservice in het reisbeleid
Mobiele selfservice toepassingen worden nu vooral gebruikt om zich snel te informeren. De deelnemers aan het onderzoek verwachten deze toepassingen in de toekomst ook in te kunnen zetten om het boekings- en declaratieproces efficiënter te maken. Selfservice zal volgens veel respondenten de controle op kosten en processen van zakenreizen ondermijnen. Het organiseren van complexe reizen blijft specialistenwerk volgens het merendeel van de deelnemende organisaties.

Aan het onderzoek van VCK Travel hebben 150 internationaal opererende organisaties in Nederland meegewerkt. Deze bedrijven en instellingen opereren voornamelijk in het middensegment en maken tussen de 100 en 1000 zakenreizen per jaar. Een derde geeft minder dan 50.000 euro per jaar aan zakenreizen uit, een derde tussen de 50.000 en 100.000 euro en een derde meer dan 100.000 (waarvan 75% meer dan 200.000 euro).

Het rapport is gratis te downloaden via www.ervaardekracht.nl

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…