Home / Travel management / VCK Travel benchmarkt corporate travel management

VCK Travel benchmarkt corporate travel management

VCK Travel benchmarkt corporate travel management

VCK Travel heeft onderzoek gedaan naar de invloed van de ontwikkelingen in de zakelijke reismarkt op het organiseren van zakenreizen.

De belangrijkste conclusies van het rapport zijn:

Focus op kostenbesparing vraagt om betere inkoopcondities
Ondanks het economische herstel, blijft kostenbesparing bovenaan de agenda van de directie staan. De inkoopcondities zijn nog niet optimaal, geven veel respondenten aan. Verder is er behoefte aan meer flexibiliteit bij het omboeken van reizen. 54 Procent denkt bij zakenreizen te kunnen besparen op de prijs van vliegtickets en 60 procent op de kosten voor wijziging en annulering. Ook het reisbeleid in z’n totaliteit is bij veel organisaties voor verbetering vatbaar. 55 Procent van de organisaties heeft nog geen of geen goed geïmplementeerd reisbeleid.

Zelf reizen boeken via het internet brengt verborgen kosten mee
Hoewel bijna alle respondenten werken met een Travel Management Company (TMC), combineert de helft dit met eigen boekingen via het internet. In de meeste gevallen is een managementassistent of het directiesecretariaat verantwoordelijk voor de boekingen, maar ook andere medewerkers en reizigers zelf worden steeds vaker bij het reserveringsproces betrokken. Een groot probleem bij het zelf boeken is dat een vlucht vaak niet binnen een redelijke termijn en tegen aanvaardbare kosten is te wijzigen, omdat de tickets direct worden toegezonden. Bijna driekwart van de respondenten vindt de prijsvorming van vliegtickets niet transparant, onder meer door verborgen toeslagen. Verder is door ‘ontbundeling’ vaak sprake van bijkomende kosten voor luchthavenbelasting, overheidstoeslagen en zogenoemde carrier imposed charges. Daarnaast zijn er nog ancillatytoeslagen voor bijvoorbeeld maaltijden, stoelen met extra beenruimte en ruimbagage. 15 Procent geeft aan dat de TMC’s ook niet altijd helder zijn in hun kostenopbouw.

Reisbeleid gericht op boekingsproces en minder op de zorgplicht
Het reisbeleid is vooral gericht op het boekingsproces – zoals richtlijnen voor vliegreizen, hotelovernachtingen en autohuur – en minder op de zorgplicht. De organisaties beperken zich veelal tot het verplicht stellen van een bepaald boekingskanaal, zodat de actuele locatie van de medewerkers bij calamiteiten eenvoudiger kan worden getraceerd.

Behoefte aan integratie van mobile selfservice in het reisbeleid
Mobiele selfservice toepassingen worden nu vooral gebruikt om zich snel te informeren. De deelnemers aan het onderzoek verwachten deze toepassingen in de toekomst ook in te kunnen zetten om het boekings- en declaratieproces efficiënter te maken. Selfservice zal volgens veel respondenten de controle op kosten en processen van zakenreizen ondermijnen. Het organiseren van complexe reizen blijft specialistenwerk volgens het merendeel van de deelnemende organisaties.

Aan het onderzoek van VCK Travel hebben 150 internationaal opererende organisaties in Nederland meegewerkt. Deze bedrijven en instellingen opereren voornamelijk in het middensegment en maken tussen de 100 en 1000 zakenreizen per jaar. Een derde geeft minder dan 50.000 euro per jaar aan zakenreizen uit, een derde tussen de 50.000 en 100.000 euro en een derde meer dan 100.000 (waarvan 75% meer dan 200.000 euro).

Het rapport is gratis te downloaden via www.ervaardekracht.nl

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…