Home / Travel management / VCK Travel benchmarkt corporate travel management

VCK Travel benchmarkt corporate travel management

VCK Travel benchmarkt corporate travel management

VCK Travel heeft onderzoek gedaan naar de invloed van de ontwikkelingen in de zakelijke reismarkt op het organiseren van zakenreizen.

De belangrijkste conclusies van het rapport zijn:

Focus op kostenbesparing vraagt om betere inkoopcondities
Ondanks het economische herstel, blijft kostenbesparing bovenaan de agenda van de directie staan. De inkoopcondities zijn nog niet optimaal, geven veel respondenten aan. Verder is er behoefte aan meer flexibiliteit bij het omboeken van reizen. 54 Procent denkt bij zakenreizen te kunnen besparen op de prijs van vliegtickets en 60 procent op de kosten voor wijziging en annulering. Ook het reisbeleid in z’n totaliteit is bij veel organisaties voor verbetering vatbaar. 55 Procent van de organisaties heeft nog geen of geen goed geïmplementeerd reisbeleid.

Zelf reizen boeken via het internet brengt verborgen kosten mee
Hoewel bijna alle respondenten werken met een Travel Management Company (TMC), combineert de helft dit met eigen boekingen via het internet. In de meeste gevallen is een managementassistent of het directiesecretariaat verantwoordelijk voor de boekingen, maar ook andere medewerkers en reizigers zelf worden steeds vaker bij het reserveringsproces betrokken. Een groot probleem bij het zelf boeken is dat een vlucht vaak niet binnen een redelijke termijn en tegen aanvaardbare kosten is te wijzigen, omdat de tickets direct worden toegezonden. Bijna driekwart van de respondenten vindt de prijsvorming van vliegtickets niet transparant, onder meer door verborgen toeslagen. Verder is door ‘ontbundeling’ vaak sprake van bijkomende kosten voor luchthavenbelasting, overheidstoeslagen en zogenoemde carrier imposed charges. Daarnaast zijn er nog ancillatytoeslagen voor bijvoorbeeld maaltijden, stoelen met extra beenruimte en ruimbagage. 15 Procent geeft aan dat de TMC’s ook niet altijd helder zijn in hun kostenopbouw.

Reisbeleid gericht op boekingsproces en minder op de zorgplicht
Het reisbeleid is vooral gericht op het boekingsproces – zoals richtlijnen voor vliegreizen, hotelovernachtingen en autohuur – en minder op de zorgplicht. De organisaties beperken zich veelal tot het verplicht stellen van een bepaald boekingskanaal, zodat de actuele locatie van de medewerkers bij calamiteiten eenvoudiger kan worden getraceerd.

Behoefte aan integratie van mobile selfservice in het reisbeleid
Mobiele selfservice toepassingen worden nu vooral gebruikt om zich snel te informeren. De deelnemers aan het onderzoek verwachten deze toepassingen in de toekomst ook in te kunnen zetten om het boekings- en declaratieproces efficiënter te maken. Selfservice zal volgens veel respondenten de controle op kosten en processen van zakenreizen ondermijnen. Het organiseren van complexe reizen blijft specialistenwerk volgens het merendeel van de deelnemende organisaties.

Aan het onderzoek van VCK Travel hebben 150 internationaal opererende organisaties in Nederland meegewerkt. Deze bedrijven en instellingen opereren voornamelijk in het middensegment en maken tussen de 100 en 1000 zakenreizen per jaar. Een derde geeft minder dan 50.000 euro per jaar aan zakenreizen uit, een derde tussen de 50.000 en 100.000 euro en een derde meer dan 100.000 (waarvan 75% meer dan 200.000 euro).

Het rapport is gratis te downloaden via www.ervaardekracht.nl

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…