Home / Travel management / Travelport: 150 airlines gebruiken nieuw product

Travelport: 150 airlines gebruiken nieuw product

Travelport: 150 airlines gebruiken nieuw product

Travelport heeft tot nu toe 150 airlines binnengehaald als klanten voor haar product Rich Content and Branding. Het Amerikaanse bedrijf heeft dit bekendgemaakt op de CAPA aviation summit in Dublin. Derek Sharp van Travelport spreekt tegen Zakenreis over “een mijlpaal in de evolutie van verkooptechnologie”.

Travelport noemt zichzelf een travel commerce platform; onder het bedrijf vallen onder meer Worldspan (een GDS) en computerreserveringssysteem Galileo. Rich Content and Branding is een systeem dat airlines in staat stelt hun hele range aan producten in een keer te presenteren aan de tussenkanalen (reisagenten), overeenkomstig de verkoop op hun eigen sites. De laatste weken zijn British Airways, Iberia, SAS en JetBlue aangesloten op het boekingssysteem.

Derek Sharp, Senior Vice President Air Commerce bij Travelport noemt de 150 klanten voor zijn relatief nieuwe product (gelanceerd in 2015) “een fantastisch resultaat”, maar ziet dit slechts als een begin. “Wij luisteren heel goed naar de airlines en hun veranderende behoeftes in de distributie van hun producten, terwijl we tegelijkertijd zorgen voor meer efficiency in de richting van de reisagenten,” aldus Sharp.

Air France en KLM, die wel klanten zijn van andere producten van Travelport, zijn nog niet aangesloten op Rich Content and Branding, bevestigt Ian Heywood, Global Head Product and Marketing van Travelport. “We zijn voortdurend in gesprek met al onze klanten,” zegt Heywood. “Wij denken dat Rich Content and Branding grote voordelen heeft voor de airlines en het feit dat 150 klanten ervoor hebben gekozen geeft dat wel aan.”

DCC Lufthansa
Heywood gaat ook in op vragen van Zakenreis over de Distribution Cost Charge (DCC) die Lufthansa vorig jaar introduceerde en waarbij op elke boeking via een reisagent/GDS een toeslag van 16 euro in rekening wordt gebracht. Lufthansa is ook aangesloten op Rich Content and Branding zegt Heywood, maar brengt bovendien de DCC in rekening voor boekingen die niet via de eigen site gaan. “Wij hebben het idee dat Lufthansa verlies lijdt op de DCC. Ze lokken misschien extra klanten op hun site, maar de yield van die tickets is lager, dus wat ze aan de ene kant winnen, verliezen ze aan de andere kant.”

Heywood durft geen voorspelling te doen over wat er gaat gebeuren met de DCC. Lufthansa kan zelf ook tot de conclusie kunnen komen dat de DCC geen goed idee was of andere airlines zouden het idee kunnen overnemen en in dat geval ontwikkelt de toeslag zich tot een van de vele ancillary revenues voor airlines. Heywood: “Wat ik wel weet is dat consumenten over het algemeen niet blij zijn als een bedrijf hen met een boete, die de DCC is, probeert te dwingen een bepaalde stap te maken.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….