Home / Travel management / Travel managers onzeker en bezorgd over NDC

Travel managers onzeker en bezorgd over NDC

Travel managers onzeker en bezorgd over NDC

Travel managers verwachten voordelen, maar voelen zich ook onzeker en bezorgd over de New Distribution Capability (NDC), blijkt uit onderzoek onder 218 travel managers door de Association of Corporate Travel Excutives (ACTE) en American Express Global Business Travel (GBT).

Het onderzoek brengt de ervaringen en attitudes van reismanagers in kaart met betrekking tot veranderingen in de luchtvaartdistributie, waaronder NDC.

Qua voordelen verwachten travel managers dat NDC de boekingservaring kan verbeteren (64 procent) en dat het kan helpen bij contractonderhandelingen met luchtvaartmaatschappijen (56 procent).

Maar de meerderheid van de reismanagers is bang dat NDC een bedreiging vormt voor kostenbeheersing (89 procent), binnen het reisbeleid blijven (87 procent) en zorgplicht (77 procent).

Afwijken van booking tools
Er vindt momenteel al versnippering van het aanbod plaats. Bijna de helft van de travel managers zegt dat reizigers daardoor nu al af en toe via websites van luchtvaartmaatschappijen ondersteunende diensten kopen die buiten het reisbeleid vallen. Het afwijken van de door het bedrijf ingestelde online booking tools (OBT’s) is een direct gevolg van het loskoppelen van betaalde componenten zoals bagage en stoelkeuze bij het boeken van vliegtickets. Dit heeft een negatief effect op de boekingservaring en verhindert dat travel managers volledig zicht hebben op de uitgaven aan vliegreizen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat travel managers op hun hoede zijn voor NDC en bang zijn dat het zal botsen met de belangrijkste pilaren van hun reisprogramma. De grootste zorgen gaan over een verminderde functionaliteit van hun OBT (90 procent), hogere kosten door ontbundeling van productonderdelen (89 procent), minder data tot hun beschikking hebben (89 procent) en minder transparantie over tarieven (88 procent). Travel managers zijn ook bezorgd dat NDC een negatieve impact heeft op het volgens van het reisbeleid, de zogeheten compliance (87 procent).

Gebrek aan kennis
Bijna een kwart van de travel managers zegt er niet zeker van zijn dat ze NDC begrijpen en weten wat het betekent voor hun reisprogramma’s. Nog eens 58 procent zegt het enigszins te begrijpen. Dit heeft tot gevolg dat weinig reismanagers bereid zijn om NDC functionaliteiten in hun reisprogramma’s toe te laten. 63 Procent zegt op dit moment geen andere platforms uit te proberen naast de bestaande OBT. Het gebrek aan kennis over NDC en niet goed weten wat het precies inhoudt en wat er gaat gebeuren, kan een rol spelen in de bezorgdheid en zorgen voor weerstand tegen verandering.

“Travel managers kunnen het zich niet veroorloven om te wachten om dit probleem aan te pakken,” zegt Greeley Koch, executive director van ACTE Global. “Travel managers moeten hun beleid en technologie nu evalueren zodat ze voorbereid zijn op een mogelijke verstoring. Wanneer ze erdoor worden ingehaald, zullen ze last krijgen van een meer gefragmenteerd, minder veilig en uiteindelijk minder effectief programma.”

Wat is NDC ook weer precies?
NDC is de nieuwe datastandaard van IATA voor datatransmissie. Hierdoor wordt alle content op dezelfde manier aangeboden aan het systeem. Airlines kunnen daardoor niet alleen hun content aantrekkelijker tonen, maar ook verrijken en componenten loskoppelen en toevoegen. Door NDC wordt het mogelijk om verschillende softwaresystemen met elkaar te verbindt en interactie mogelijk te maken.

Aan het onderzoek ‘The Evolution of Air Distribution’ (de evolutie van luchtvaartdistributie) deden in mei en juni van dit jaar 218 travel managers mee, waarvan 60 procent uit het Amerikaanse continent, 28 procent uit Europa en het Midden-Oosten en 12 procent uit de Azië Pacific regio. Het onderzoek is aangevuld door telefonische interviews met ACTE-leden.

Door: | redactie[at]zakenreis.nl

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…