Home / Travel management / Travel managers onzeker en bezorgd over NDC

Travel managers onzeker en bezorgd over NDC

Travel managers onzeker en bezorgd over NDC

Travel managers verwachten voordelen, maar voelen zich ook onzeker en bezorgd over de New Distribution Capability (NDC), blijkt uit onderzoek onder 218 travel managers door de Association of Corporate Travel Excutives (ACTE) en American Express Global Business Travel (GBT).

Het onderzoek brengt de ervaringen en attitudes van reismanagers in kaart met betrekking tot veranderingen in de luchtvaartdistributie, waaronder NDC.

Qua voordelen verwachten travel managers dat NDC de boekingservaring kan verbeteren (64 procent) en dat het kan helpen bij contractonderhandelingen met luchtvaartmaatschappijen (56 procent).

Maar de meerderheid van de reismanagers is bang dat NDC een bedreiging vormt voor kostenbeheersing (89 procent), binnen het reisbeleid blijven (87 procent) en zorgplicht (77 procent).

Afwijken van booking tools
Er vindt momenteel al versnippering van het aanbod plaats. Bijna de helft van de travel managers zegt dat reizigers daardoor nu al af en toe via websites van luchtvaartmaatschappijen ondersteunende diensten kopen die buiten het reisbeleid vallen. Het afwijken van de door het bedrijf ingestelde online booking tools (OBT’s) is een direct gevolg van het loskoppelen van betaalde componenten zoals bagage en stoelkeuze bij het boeken van vliegtickets. Dit heeft een negatief effect op de boekingservaring en verhindert dat travel managers volledig zicht hebben op de uitgaven aan vliegreizen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat travel managers op hun hoede zijn voor NDC en bang zijn dat het zal botsen met de belangrijkste pilaren van hun reisprogramma. De grootste zorgen gaan over een verminderde functionaliteit van hun OBT (90 procent), hogere kosten door ontbundeling van productonderdelen (89 procent), minder data tot hun beschikking hebben (89 procent) en minder transparantie over tarieven (88 procent). Travel managers zijn ook bezorgd dat NDC een negatieve impact heeft op het volgens van het reisbeleid, de zogeheten compliance (87 procent).

Gebrek aan kennis
Bijna een kwart van de travel managers zegt er niet zeker van zijn dat ze NDC begrijpen en weten wat het betekent voor hun reisprogramma’s. Nog eens 58 procent zegt het enigszins te begrijpen. Dit heeft tot gevolg dat weinig reismanagers bereid zijn om NDC functionaliteiten in hun reisprogramma’s toe te laten. 63 Procent zegt op dit moment geen andere platforms uit te proberen naast de bestaande OBT. Het gebrek aan kennis over NDC en niet goed weten wat het precies inhoudt en wat er gaat gebeuren, kan een rol spelen in de bezorgdheid en zorgen voor weerstand tegen verandering.

“Travel managers kunnen het zich niet veroorloven om te wachten om dit probleem aan te pakken,” zegt Greeley Koch, executive director van ACTE Global. “Travel managers moeten hun beleid en technologie nu evalueren zodat ze voorbereid zijn op een mogelijke verstoring. Wanneer ze erdoor worden ingehaald, zullen ze last krijgen van een meer gefragmenteerd, minder veilig en uiteindelijk minder effectief programma.”

Wat is NDC ook weer precies?
NDC is de nieuwe datastandaard van IATA voor datatransmissie. Hierdoor wordt alle content op dezelfde manier aangeboden aan het systeem. Airlines kunnen daardoor niet alleen hun content aantrekkelijker tonen, maar ook verrijken en componenten loskoppelen en toevoegen. Door NDC wordt het mogelijk om verschillende softwaresystemen met elkaar te verbindt en interactie mogelijk te maken.

Aan het onderzoek ‘The Evolution of Air Distribution’ (de evolutie van luchtvaartdistributie) deden in mei en juni van dit jaar 218 travel managers mee, waarvan 60 procent uit het Amerikaanse continent, 28 procent uit Europa en het Midden-Oosten en 12 procent uit de Azië Pacific regio. Het onderzoek is aangevuld door telefonische interviews met ACTE-leden.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…