Home / Travel management / Travel managers meten niet de juiste succesfactoren

Travel managers meten niet de juiste succesfactoren

Travel managers meten niet de juiste succesfactoren

Travel managers zijn er niet van overtuigd dat ze de juiste succesfactoren meten om te bepalen in hoeverre zakenreizen bijdragen aan de bedrijfsresultaten. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van de Association of Corporate Travel Executives (ACTE) onder ruim 300 leden, uitgevoerd in samenwerking met BCD Travel.

Op de vraag wat de belangrijkste factoren zijn voor het bepalen van de kwaliteit van een reisprogramma en welke factoren ze daadwerkelijk meten, gaven de ondervraagde travel managers twee compleet verschillende antwoorden. Het financiële succes van een zakenreis, bijvoorbeeld in de vorm van productiviteit of een omzetstijging, wordt door 81 procent benoemd als belangrijk om te meten, maar slechts door 13 procent daadwerkelijk gemeten. Hetzelfde geldt voor ‘reishobbels’ zoals gezondheid, veiligheid, bereidheid om te reizen van de reizigers; 87 procent van de travel managers vindt dit een belangrijke indicator, slechts 21 procent meet deze informatie.

In het meten van het succes van een zakenreis wordt momenteel veel gekeken naar uitgaven en kostenbesparing: 98 procent vindt dit belangrijk en 88 procent meet dit ook.  Ook de boekingsstatistieken worden belangrijk geacht (96 procent) en veel gemeten (81 procent). Tevredenheid van de reizigers wordt door 98 procent gezien als een belangrijke indicator, maar door slechts 65 procent gemeten. Zie onderstaande afbeelding voor alle genoemde indicatoren.

ACTE onderzoek succesfactoren staafdiagram 700 - Zakenreis

 

 

Het ACTE-onderzoek toont aan dat aanpak van kwaliteitsmeting in zakenreismanagement al tientallen jaren onveranderd is gebleven, ondanks ingrijpende ontwikkelingen in de industrie zoals de verschuiving van telefonische reserveringen en papieren tickets naar online boekingen en digitale tickets.

De onderzoekers stellen dat travel managers sterk afhankelijk zijn van externe bronnen om de programmakwaliteit te meten. 94 Procent van de travel managers vertrouwt op hun TMC en 81 procent op leveranciers. Daarnaast geeft 71 procent aan interne onkostendeclaraties te gebruiken, 67 procent gebruikt creditcardgegevens en 61 procent kijkt naar de resultaten van reizigersenquêtes. Het prioriteren van externe bronnen wijst op een mogelijke overwaardering van harde feiten en onderwaardering van kwalitatieve feedback. Hierdoor is het succes van een programma niet goed meetbaar.

Industriestandaard en nieuwe technologie
ACTE wijst op het ontbreken van een industriestandaard voor best practices rondom kwaliteitsmanagement. Travel managers en leveranciers hebben ieder hun eigen systemen. Zonder een universele definitie van het begrip kwaliteitsmanagement, en welke factoren daarbij een rol spelen, kan het moeilijk zijn om succes te meten en rapportagedata te vergelijken. Travel managers worstelen met deze uitdaging en hebben behoefte aan een betere methodiek volgens ACTE; 80 procent gelooft dat een standaard meetsysteem een positieve invloed op zakenreizen zou hebben.

De onderzoekende partijen wijzen op nieuwe technologieën waarmee bedrijven hun data beter kunnen analyseren, consistente en meetbare kwaliteitsmanagementprogramma’s kunnen opzetten en hun Return on Investment (ROI) kunnen verbeteren.

“We leven in een gouden tijdperk van geavanceerde technologie en digitale transformatie,” zegt Greeley Koch, executive director van ACTE Global. “We zien hoe de Amazons van deze wereld vertrouwen op artificial intelligence, big data, robotica en meer, om hun bedrijven nog succesvoller te maken en hun stempel te drukken op de wereldeconomie. Als belangrijk onderdeel van de internationale handel mag de zakenreissector hierop geen uitzondering zijn. Het meten van succes zorgt voor meer succes, en een reisprogramma van hoge kwaliteit kan een bedrijf vooruithelpen en de economische groei stimuleren.”

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…