
Lola, een Amerikaanse TMC die in 2015 werd opgericht, heeft de stekker uit de eigen operatie getrokken. De corporate klanten zijn inmiddels ondergebracht bij partner Amex GBT.
Officieel spreekt Lola niet over een faillissement, maar ‘een volgende fase’ in het bestaan; er zouden ‘nieuwe dingen’ op komst zijn. Maar het was algemeen bekend dat de TMC door de pandemie in grote problemen was geraakt en het lijkt einde verhaal te zijn voor het bedrijf van CEO Mike Volpe.
Bij de oprichting was de startup een veelbelovende TMC, waar investeerders vertrouwen in hadden. Volpe wist in de eerste jaren voor 80 miljoen dollar aan fondsen bij elkaar te krijgen en sloot in 2018 een joint venture met American Express GBT.
Lola noemde zichzelf toen een ‘flexibele TMC’ omdat zakenreizigers er ‘volledige vrijheid’ kregen om vluchten en hotels te boeken. Tevens garandeerde Lola travel managers ‘volledig inzicht’ in de uitgaven van de reizigers. De bomen groeiden even tot in de hemel: in 2018 stegen de boekingen enorm, resulterend in een omzettoename van 786 procent.
Maar dit was vóór de coronacrisis. Het inzakken van de zakelijke reismarkt had grote effecten op de hele branche en zeker op relatief kleine bedrijven. Vorige maand sloot Upside Business Travel, een andere TMC, de deuren.
De klanten van Lola zijn overgeheveld naar Neo1, het reis- en uitgavenplatform van GBT. Neo1 is op zichzelf een startup, vorig jaar begonnen in Groot-Brittannië, maar als deel van American Express heeft dit platform veel meer slagkracht. Afgelopen juli begon Neo1 ook te opereren in de VS.
Illustratie © Lola
