
Nu de markt voor zakelijk reizen weer enigszins aantrekt, neemt ook het belang van Travel & Expense (T&E) management weer toe, zo blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door BCD Travel.
De zakenreisspecialist bevroeg 106 reisinkopers, verantwoordelijk voor reisuitgaven- en onkostenbeheer, wereldwijd. Op de prioriteitenlijst vindt 76 procent van de inkopers betalings- en onkostenbeheer zeer tot uiterst belangrijk, een stijging van 8 punten vergeleken met het vorige onderzoek in april. De drie belangrijkste prioriteiten voor betalings- en onkostenbeheer zijn procesvereenvoudiging (91 procent), reizigerstevredenheid (88 procent) en inzicht in reisdata (80 procent).
“Bedrijven worstelen met omslachtige betalingsformulieren, handmatige processen, losstaande systemen en onvoldoende inzicht in uitgaven”, zegt Ajay Singh, vice president digital payment & expense products bij BCD Travel. “Met BCD Pay, ons cloud-based platform voor T&E processen, zijn deze problemen verleden tijd. BCD Pay zorgt voor een soepele, geautomatiseerde, digitale ervaring die reizigers het gemak biedt dat ze willen en travelmanagers en finance een eenvoudig proces bezorgt met kwalitatieve, verrijkte data voor end-to-end inzicht in uitgaven.”
Beslissingen
Finance, travelmanagement en procurement zijn de belangrijkste interne stakeholders voor betalings- en onkostenbeheer in zakenreizen. Finance neemt meestal de beslissingen, vooral bij de keuze van oplossingen voor betalings- en onkostenbeheer en btw-terugvordering.
Voor de betaling van reiskosten gebruiken bedrijven corporate cards het meest (94 procent), gevolgd door centraal gefactureerde rekeningen (56 procent), facturen (41 procent) en virtuele creditcards (37 procent). Reizigers gebruiken onderweg vooral corporate cards (90 procent). Contant geld (32 procent), voorschotten (24 procent) en persoonlijke bankpassen (22 procent) worden veel minder gebruikt.
Als het gaat om datakwaliteit, worden corporate cards het hoogst gewaardeerd, gevolgd door centraal gefactureerde rekeningen en facturen. Virtuele creditcards komen op de vierde plaats. Opvallend is dat reisinkopers die virtuele creditcards gebruiken daar anders over denken en deze op de tweede plaats zetten.
Beeld © BCD Travel
