Home / Travel management / Stijging ‘bleisure-trips’ en inkoop appartementen

Stijging ‘bleisure-trips’ en inkoop appartementen

Stijging ‘bleisure-trips’ en inkoop appartementen

Bijna een derde (29 procent) van de inkopers van zakelijke reizen boekte in 2018 meer appartementen dan in 2017. Tegelijkertijd is het aantal bleisure-trips dat waarin vrije tijd wordt vastgeplakt aan een zakelijke reis, in de EMEA-regio gestegen met 46 procent. Blijkt uit een onderzoek onder inkopers en cijfers van geboekte zakelijke reizen.

Het appartement is volgens een onderzoek onder 134 inkopers van zakelijke reizen de enige accommodatiecategorie die het afgelopen jaar is gestegen. De groep inkopers dat geen appartementen boekt, is kleiner. Dit jaar 32 procent, vorig jaar nog 42 procent. Er zijn ook iets meer inkopers die geen vijfsterrenhotels boeken. Dat percentage steeg van 28 naar 31 procent.

Het onderzoek werd in november uitgevoerd door de Business Travel Show in samenwerking met de Association of Serviced Apartment Providers (ASAP).

Er gaat ook een groter deel van het bestede accommodatiebudget naar appartementen. Voor het eerst komt uit dit jaarlijkse onderzoek naar voren dat er inkopers zijn (drie procent) die de helft tot het gehele budget besteden aan appartementen. Eén procent zei zelfs het gehele budget er aan te besteden. De groep inkopers die minder dan tien procent van het budget besteedt aan appartementen wordt steeds kleiner. In 2016 was het nog negentig procent,  2017 was het 84 procent, en dit jaar wordt dit antwoord gegeven door 77 procent.

In 2018 besteedde 23 procent van de inkopers meer dan 10 procent van het budget aan appartementen, dat was vorig jaar nog 16 procent en het jaar daarvoor 10 procent.

Ondanks de groei zegt ook een derde geen appartementen te gebruiken, en 45 procent sluit sharing economy aanbieders helemaal uit.

De belangrijkste reden om appartementen te boeken is “beter waar voor je geld”, gevolgd door het gemak om zelf voor je eten te kunnen zorgen, meer ruimte, de mogelijkheid om de omgeving te ervaren als een local en de geschiktheid voor langduriger verblijf. Een aantal ondervraagden zei ook dat de afstand tot de locatie voor meetings en bijeenkomsten een belangrijke factor was.

David Chapple, directeur van de Business Travel Show: “Deze resultaten weerspiegelen de voortdurende druk op inkopers om kosten te besparen en een verbeterde ROI van reiskosten te laten zien. En het toont ook de behoefte van jongere reizigers aan de flexibiliteit die alternatieve aanbieders van accommodatie bieden.”

James Foice, CEO van ASAP: “We zien dit jaar ook dat meer en meer bedrijven appartementen boeken met twee slaapkamers of twee badkamers omdat collega’s het appartement vaak delen. Dit is voordeliger en biedt de werknemer gezelschap onderweg. Twee badkamers biedt dan zowel privacy als de mogelijkheid om onder een dak samen te werken.”

Stijging ‘bleisure’
Uit andere cijfers zou blijken dat steeds meer zakelijke reizen worden aangelengd met toeristische activiteiten. Volgens SAP Concur blijkt uit haar cijfers dat de ‘bleisure-trips’ (business and leasure, een reis waarbij ook een overnachting op zaterdag wordt geboekt) in de EMEA-regio met 46 procent zijn gestegen. Bovenaan de meest populaire bestemmingen staan Tel Aviv, Londen, Parijs, Dubai en Frankfurt. Wereldwijd nam het aantal zakenreizigers dat business en leisure in één trip combineert van 2016 naar 2017 toe met 20 procent.

De stijgende lijn tekent zich volgens SAP Concur niet alleen af bij de grotere organisaties en multinationals, maar ook bij mkb’s. Sinds SAP Concur in september Hipmunk lanceerde voor het midden- en kleinbedrijf, boekte één op de vijf zakenreizigers in deze doelgroep een trip inclusief (extra) overnachting op zaterdagnacht.

In de EMEA-regio boekte 27 procent van de reizigers in 2017 een dergelijke reis, vergeleken met 44 procent in APAC en 19 procent in de VS. De behoefte aan bleisure is volgens SAP Concur niet generatieafhankelijk; 38 procent van het aantal bleisure-boekingen is afkomstig van millennials, op de voet gevolgd door babyboomers en Generatie X, die beide goed zijn voor 31 procent.

De bleisure-trend vooral populair in de maakindustrie, technologie en farmacie.

Volgens Patrick Klaver, Managing Director van Concur Benelux, draagt bleisure toe aan een goede balans tussen werk en privé. “Zakenreizigers willen naast werken ook ontspannen op de bestemming. Via organisaties als Airbnb kunnen zij heel gemakkelijk prijsvriendelijke accommodaties boeken op bruisende plekken. Onze cijfers laten dat ook zien; 70 procent van de boekingen via Airbnb bevatte een zaterdagovernachting, vergeleken met 10 procent bij reguliere hotelboekingen. De behoefte aan bleisure neemt de komende jaren alleen maar toe, nu is het aan organisaties om hun beleid aan te passen.”

“Door bleisure op te nemen in het reisbeleid geven organisaties hun medewerkers een signaal dat ze naar hen luisteren en een goede balans tussen werk en privé ook belangrijk te vinden”, aldus Klaver. “Een luisterend oor zorgt voor meer waardering, een hogere tevredenheid, productiviteit en behoud van talent.”

SAP Concur geeft tips over hoe als organisatie om te gaan met de bleisure-trend en formuleerde een aantal aandachtspunten:

Dekking
Maakt blended travel al deel uit van je beleid en zijn medewerkers van dat beleid op de hoogte? De kans is groot dat medewerkers business en leisure trips al combineren, zonder dat ze op de hoogte zijn van het bijbehorende beleid. Communicatie is dus belangrijk, zodat boekingen zoveel mogelijk binnen het beleid vallen.

Veiligheid
Heb je inzicht in waar jouw medewerkers zijn? De veiligheid van medewerkers en de zorgplicht zijn enorm belangrijk bij bleisure, want de grenzen van wie waarvoor verantwoordelijk is gaan door elkaar lopen. Leg dus duidelijk vast welke deel van de reis gedekt is door de reisverzekering van de organisatie en welk deel niet. Dan kan daar geen verwarring over ontstaan.

Kosten
Wie betaalt wat? En hoe? Over het algemeen betalen organisaties voor de retourvlucht en voor alle kosten die reizigers maken rondom het zakendoen. Medewerkers betalen dan zelf voor de uitgaven die ze doen in hun vrije tijd. Het vastleggen van uitgaven wordt echter complex als je niet definieert waar business eindigt en leisure begint. Denk dus goed na over hoe je deze twee processen wilt scheiden.

Wie boekt wat?
Bepaal of medewerkers hun bleisure-trips mogen boeken via de online booking tool van jouw organisatie. Uit recent onderzoek van SAP Concur en de Global Business Travel Association blijkt dat 78 procent van de organisaties het soms of altijd toestaat om het leisure-component van een zakenreis te boeken via de organisatie. Maar dit blijft nog altijd een keuze van de travel manager.

 

 

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Minder agressie in de lucht

Minder agressie in de lucht

14/12/2018

Het aantal gevallen van ‘unruly passengers’ in de lucht is dit jaar gedaald, zo blijkt uit voorlopige cijfers van IATA die deze week bekend zijn gemaakt. De meeste problemen zijn…

Homelike in Nederland

Homelike in Nederland

12/12/2018

Boekingsplatform Homelike, gericht op accommodatie voor de zakelijke markt, heeft sinds kort duizend appartementen in de verhuur in Amsterdam. Rotterdam en andere steden in de Benelux zullen ‘spoedig’ volgen, zegt…