Home / Travel management / ‘Start-ups maken weinig kans in business travel industrie’

‘Start-ups maken weinig kans in business travel industrie’

‘Start-ups maken weinig kans in business travel industrie’

“De zakelijke reisindustrie bestaat uit een handvol koninkrijkjes die de markt volledig bepalen, start-ups maken weinig kans om verandering teweeg te brengen,” zegt Dean Forbes, CEO van CoreHR vandaag op de zakenreisconferentie ‘RE’ in Amsterdam. “Wanneer iemand zich meldt met een goed idee voor deze markt is het eigenlijk alleen mogelijk om dit via de grote spelers – Global Distribution Systems en Travel Management Companies – aan de man te brengen, waarbij het idee in de regel moet worden aangepast aan de praktijk van de GDS’en of TMC’s.”

Dean Forbes heeft zijn sporen verdiend in de reisindustrie en grote ICT ondernemingen. Forbes was CEO van KDS, een start-up in travel technology dat verkocht is aan  American Express Global Business Travel (GBT), voordat hij CEO van CoreHR werd. Forbes heeft ook zitting in de board of directors van GTTP (Global Travel & Tourism Partnership).

In de leisure reiswereld zijn de barrières wel laag voor start-ups om de markt te betreden, zegt Forbes. “Maar ik heb geen idee waar de volgende kansrijke corporate start-up vandaan zou moeten komen. De markt is zo complex, dat is de grootste drempel voor het betreden van de markt. Het is enorm lastig om een nieuw initiatief te ontwikkelen om op grote schaal in te zetten en te integreren in bestaande systemen. Daarom geloof ik niet dat we veel verandering zullen zien in de positie van GDS’en en TMC’s in de komende vijf tot tien jaar. Start-ups zullen in deze markt het verschil niet maken.”

“Het bouwen van een business booking tool is lastig vanwege de vele verschillende systemen waarmee rekening moet worden gehouden. Als één partij iets in zijn systeem verandert, heb je een probleem.” vat Forbes de uitdaging samen. Forbesis voorzichtig optimistisch over NDC als mogelijke game changer in de markt. “Airlines zijn behoorlijk slim met ancillary services, NDC geeft meer helderheid. Maar ik durf niet te zeggen of het de machtsverhoudingen in de sector kan laten verschuiven.”

TMC’s en GDS’en zijn dus voorlopig nog here to stay. Toch zullen daar de komende jaren ook de nodige aanpassingen moeten plaatsvinden. Forbes: “TMC’s moeten inspelen op de rol van artificial intelligence (ai). Eenvoudige communicatie in het boekingsproces kan plaatsvinden door bots, een ontwikkeling die in de leisure travel al sterk in opkomst is.”

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…