Home / Travel management / ‘Start-ups maken weinig kans in business travel industrie’

‘Start-ups maken weinig kans in business travel industrie’

‘Start-ups maken weinig kans in business travel industrie’

“De zakelijke reisindustrie bestaat uit een handvol koninkrijkjes die de markt volledig bepalen, start-ups maken weinig kans om verandering teweeg te brengen,” zegt Dean Forbes, CEO van CoreHR vandaag op de zakenreisconferentie ‘RE’ in Amsterdam. “Wanneer iemand zich meldt met een goed idee voor deze markt is het eigenlijk alleen mogelijk om dit via de grote spelers – Global Distribution Systems en Travel Management Companies – aan de man te brengen, waarbij het idee in de regel moet worden aangepast aan de praktijk van de GDS’en of TMC’s.”

Dean Forbes heeft zijn sporen verdiend in de reisindustrie en grote ICT ondernemingen. Forbes was CEO van KDS, een start-up in travel technology dat verkocht is aan  American Express Global Business Travel (GBT), voordat hij CEO van CoreHR werd. Forbes heeft ook zitting in de board of directors van GTTP (Global Travel & Tourism Partnership).

In de leisure reiswereld zijn de barrières wel laag voor start-ups om de markt te betreden, zegt Forbes. “Maar ik heb geen idee waar de volgende kansrijke corporate start-up vandaan zou moeten komen. De markt is zo complex, dat is de grootste drempel voor het betreden van de markt. Het is enorm lastig om een nieuw initiatief te ontwikkelen om op grote schaal in te zetten en te integreren in bestaande systemen. Daarom geloof ik niet dat we veel verandering zullen zien in de positie van GDS’en en TMC’s in de komende vijf tot tien jaar. Start-ups zullen in deze markt het verschil niet maken.”

“Het bouwen van een business booking tool is lastig vanwege de vele verschillende systemen waarmee rekening moet worden gehouden. Als één partij iets in zijn systeem verandert, heb je een probleem.” vat Forbes de uitdaging samen. Forbesis voorzichtig optimistisch over NDC als mogelijke game changer in de markt. “Airlines zijn behoorlijk slim met ancillary services, NDC geeft meer helderheid. Maar ik durf niet te zeggen of het de machtsverhoudingen in de sector kan laten verschuiven.”

TMC’s en GDS’en zijn dus voorlopig nog here to stay. Toch zullen daar de komende jaren ook de nodige aanpassingen moeten plaatsvinden. Forbes: “TMC’s moeten inspelen op de rol van artificial intelligence (ai). Eenvoudige communicatie in het boekingsproces kan plaatsvinden door bots, een ontwikkeling die in de leisure travel al sterk in opkomst is.”

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Deel Zaventem te koop

Deel Zaventem te koop

24/04/2018

De Australische financiële groep Macquarie wil haar belang van 36 procent in Brussels Airport verkopen. Chinese investeerders zouden interesse hebben om de aandelen in de goedlopende luchthaven over te nemen….

Zoveelste staking Air France

Zoveelste staking Air France

23/04/2018

Personeel bij Air France staakt vandaag en morgen voor de zoveelste keer in korte tijd. Hoewel lang niet iedereen meedoet heeft de airline een kwart van alle vluchten moeten schrappen….

Janaillac dreigt met vertrek

Janaillac dreigt met vertrek

20/04/2018

CEO Jean-Marc Janaillac van Air France-KLM laat in een referendum het personeel een uitspraak doen over zijn plan voor een langzame loonsverhoging. Als een meerderheid tegen is, stapt hij op….

RAI wil samenwerken

RAI wil samenwerken

20/04/2018

RAI Amsterdam wil de banden met andere evenementen- en beurslocaties in Amsterdam stevig aanhalen. De beurs- en congresgigant wil zo meer ruimte creëren voor evenementen, nu uitbreiding van het eigen…