
Siemens is in overleg met airlines om meer directe verbindingen in hun reserveringssystemen in te bouwen, buiten de GDS’en om. Dit meldt ‘The Beat’, een Amerikaanse newsletter die zich richt op distributie en technologie op het gebied van zakelijk reizen.
In maart van dit jaar begon Siemens met een pilot door samenwerking met Lufthansa. Siemens heeft de technologie, Lufthansa de stoelen. Beide streven ernaar de positie van de global distribution systems (GDS) verder te verminderen.
De Duitse carrier was vorig jaar de eerste airline die de GDS’en gedeeltelijk buitenspel zette met de introductie van de zogeheten Distribution Cost Charge (DCC), een heffing van 16 euro op elk ticket dat via een GDS wordt geboekt. Lufthansa wil op die manier meer directe boekingen binnenhalen en besparen op de kosten voor de GDS. Lufthansa heeft de GDS niet vaarwel gezegd, het heeft nu een duaal systeem.
Siemens hoefde door Lufthansa niet te worden overtuigd in de aanval op de GDS’en. “De directe verbinding met de airline stond al jaren hoog op onze agenda,” zegt Susanna Steinmann, hoofd internationale procurement bij Siemens, tegen The Beat.
Siemens wil nu een stap verder gaan door de bij Lufthansa opgedane ervaringen toe te passen bij andere airlines. Steinmann: “We zijn in gesprek met maatschappijen over de mogelijkheden om andere systemen dan de GDS-arrangementen te bouwen.”
Met welke airlines Siemens praat heeft het bedrijf niet bekendgemaakt.
